Gå til sidens hovedinnhold

Her er seertallene TV-bransjen frykter

Høsten 2017 ser ut til å bli et «autumnus horribilis» – en forferdelig høst – for norske TV-kanaler.

Tall fra NRKs analyseavdeling avslører masseflukt i daglig tid brukt på lineær-TV – seertid som reklamekanalene får godt betalt for.

Det blir ikke bedre av at frafallet er størst i den kommersielle målgruppen 20 til 49 år, seere reklamekjøperne helst ønsker nå.

Se graf lenger ned i saken.

– I rene minutter er det 20 til 29-åringer hvor fallet er størst. Generelt handler dette om et fall i kringkastet TV-seeing i alle grupper under 50 år, sier analysesjef Kristian Tolonen i NRK til Nettavisen.

Så langt i år har daglig seertid blant seere i tjueårene falt med over en halvtime. Fra 111 minutter ved utgangen av juli 2016 til 77 minutter ved utgangen av juli 2017.

– Tradisjonell TV-seeing har hatt et fall i 2010, og siden den gang har 20 til 29-åringer redusert sin tid med en tredjedel, og siden høsten 2016 har vi sett et raskere fall i denne gruppen. Parallelt med dette har strømmingen økt, spesielt i de yngre målgruppene. Blant de under 40 år er det like vanlig å bruke tid på en strømmetjeneste daglig, som på en vanlig TV-kanal, sier Tolonen i NRK.

Pensjonistene er unntaket

I den neste aldersgruppen, folk i trettiårene, faller oppslutningen i samme periode med 29 minutter. Også i den neste aldersgruppen, folk i førtiårene, er fallet nesten like stort.

Det er kun blant pensjonistene pilen peker andre vei, viser NRK-tallene. Her går minuttene opp fra 256 til 262, men dette er seere reklamekjøperne ikke er opptatt av å nå.

(Saken fortsetter under bildet.)


Les også: Netflix skrur opp prisen for norske kunder

Som reklamekanalene rammes også NRK av frafallet. Mange seere bruker kanskje strømmetjenestene til de norske TV-kanalene, men her har nok internasjonale strømmetjenester tatt et solid jafs av kaken.

I tillegg er ikke strømmetjenestene en del av de offisielle TV-målingene, og norske reklamekanaler får langt dårligere betalt for seere på denne plattformen.

Mister seere til utlandet

– Strømmingen har tatt mye plass, men vi tror ikke at strømmingen kompenserer for det tapet man har hatt på vanlig TV. Den aller største strømmeaktøren i Norge er Netflix, men de slipper ikke tall så vi vet ikke hvordan de gjør det, sier Kristian Tolonen i NRK.

– For NRKs del er det en kraftig økning i strømming, men vi tar ikke igjen det vi mister av kringkastet seertid, fortsetter han.

(Saken fortsetter under bildet.)

Analysesjefen mener tallene også aktualiserer spørsmålet om hvor mye av den tiden nordmenn bruker på TV som er oppmerksom TV-seeing.

– Hvor oppmerksom er en «moderne TV-seer» versus «gammel TV-seer»? Dette vet vi egentlig ikke noe om, påpeker Tolonen.

Tross et kraftig fall i daglig seertid på norske fjernsynskanaler, så står flatskjermen fortsatt for like mye av underholdningen i norske hjem.

– Det vil si at TV-skjermen som arena holder seg ganske bra, men at man i større grad ser innhold fra hele verden, sier analysesjefen.

Les også: Seerne rømmer fra TVNorge

Hva liker du best med norske TV-kanaler? Si din mening i kommentarfeltet!

Les også

Netflix sikret seg rettighetene til 22. juli-film

Kommentarer til denne saken