Historiens mest verdifulle tv-sending

Foto: ANDY LYONS (AFP/Scanpix)

På søndag svir amerikanske annonsører av mer enn 1,3 milliarder kroner.

29.01.09 19:45

Fotballfinalen Superbowl er den største årlige sportsbegivenheten på amerikansk tv. Og den enkeltsendingen på tv der det omsettes mest reklamekroner.

Sjekk ut NA24 Propagandas nye mediaguide

NBC har senderettighetene til Superbowl for første gang på 11 år og annonsørene må betale mer nå enn det de har gjort ved tidligere finaler.

20 millioner for 30 sekunder
Når finalen mellom Pittsburgh Steelers og Arizona Cardinals sparkes i gang på søndag går reklamespottene for rekordpris. Tre millioner dollar, drøyt 20 millioner kroner, er den gjennomsnittlige prisen NBC selger en tredve sekunders reklameplass for, skriver New York Times.

Ifølge anslagene ser NBC ut til å klare å selge samtlige av de 33,5 reklameminuttene og det skulle tilsi et totalt reklamesalg for Superbowl på 1.346.000.000 kroner etter dagens dollarkurs.

Meld deg på NA24s nyhetsbrev her

Egenreklame for 200 millioner
Amerikanske reklameregler tillater også fem minutters egenpromotering i sendetiden til Superbowl og NBC kan dermed sende egenreklame, som hvis de skulle kjøpt til ordinære priser ville kostet 30 millioner dollar, drøyt 200 millioner norske kroner.

I forkant av finalen som spilles i Tampa, Florida på søndag har NBC invitert en rekke av sine største annonsører til Orlando, Florida for å presentere kommende programmer. NBC sier til New York Times at de ønsker å involvere sponsorer og annonsører tidligere i prosessen for å se på interessante promoteringsmuligheter.

Her kan du se en av Budweisers (Anheuser-Busch) tidligere Superbowl-filmer:
(Saken fortsetter under)

HTML EMBED

Og her er en av Budweiserfilmene som ble laget til Superbowl, men tatt av sensuren før den ble sendt:

HTML EMBED

- God valuta for pengene
På tross av stive priser mener en av de største annonsørene, ølgiganten Anheuscher-Busch, at det er vel brukte penger.

- Super Bowl-uken er nå den syvende beste salgsuken i året for vårt selskap. Det er den eneste uken blant topp-ti som ikke er i mai, juni, juli eller august. Vi har skapt en anledning til å drikke øl, sier president for selskapet i Nord-Amerika, Dave Peacock, til AdAge.

Også domeneregistreringsnettstedet Godaddy.com sier de har fått mye igjen for de pengene de har lagt ned i Superbowl-annonser.

- Dagen før vi kjørte vår første film under Superbowl 2005 hadde vi en markedsandel for domeneregistreringer på 16 prosent, uken etter økte den til 25 prosent. Året etter beveget den seg fra 25 prosent til 32 prosent. Vi har fått et godt hopp hvert år siden, akkurat nå har vi en markedsandel på 46 prosent, sier gründer Bob Parsons til AdAge.

Her kan du se en av Godaddys Superbowl-filmer:

HTML EMBED

Har du et medietips - kontakt NA24 Propaganda

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Mest lest på Økonomi

Annonsebilag