NA24.no

Historisk godt år for Edda

Sist oppdatert:
Edda Media økte resultatet med 50 prosent i 2007.

2007 karakteriseres av Edda Media som et historisk godt år med et brutto driftsresultat på 422 millioner kroner, noe som representerer en vekst på 34 prosent fra 2006.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

Netto driftsresultat bedret seg med 105 millioner kroner til 316 millioner, eller med 50 prosent.

Får resultat av Orkla-kutt
Edda Media omsatte for 2 647 millioner kroner i 2007 og hadde en brutto driftsmargin på 16 prosent. Det gode resultatet skyldes en kombinasjon av et godt annonsemarked, effekten av forbedrings- og effektiviseringsprogrammer Edda Media har gjennomført det siste året, og en god innsats fra de ansatte, skriver selskapet i en pressemelding.

Administrerende direktør Jan Moberg i Edda Media sier til NA24 Propaganda at mye av effektivitetsprosessene stammer far tiden før Mecom kjøpte.

- Det tar tid å få effekt av effektiviseringsprosesser. Vi nyter nå godt av flere av de prosessene som var satt igang av Orkla Media, og flere av disse prosjektene løper fortsatt. Det er noe av det å drive mediekonsern, du blir aldri ferdig og det kommer stadig nye effektiviseringsprosjekter, sier Moberg.

Godt marked
Annonseinntektene på 1458 millioner økte med 134 millioner mens opplagsinntektene på 655 millioner økte med 2 prosent til tross for en opplagsnedgang på 1,6 prosent. Seks prosent av omsetningen og 18,8 prosent av annonseinntektene kom fra digital virksomhet.

Moberg sier de arbeider for å holde på marginene, men at det er avhengig av fortsatt godt marked.

- Vi ser vel en gryende pessimisme. Men hvis markedet holder seg godt fortsatt så kan jeg vel si det sånn at vi jobber for å fortsette med de marginene vi har i dag. Du kommer ikke til å se at vi øker resultatet med 50 prosent hvert år, sier Moberg.

Distribusjon trekker ned
Moberg sier en av de største utfordringene i 2007 var å skaffe nok folk til distribusjon av avisen.

- Det var en utfordring i hele 2007. Vi har gjort en rekke tiltak for å øke statusen for denne jobben og har blant annet forlenget rutene, kjøpt inn biler og lignende. Det er klart at det trekker utgiftene opp. Det ser bedre ut nå, men det er klart at det vil være en utfordring så lenge arbeidsmarkedet er så stramt som det er nå, sier Moberg.

Distribusjonsproblemene gikk så langt som at redaktøren i Tønsbergs Blad selv tok en avisbudrute for å avhjelpe distribusjonen.

Har du et medietips - kontakt NA24 Propaganda

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere