Høstens TV-kamp er i gang

Kanalene konkurrerte om seerne i går kveld. Her er alle seertall.

Kanalene konkurrerte om seerne i går kveld. Her er alle seertall. Foto: TV2,TVNorge,TV3(Montasje)

Her er alle seertallene.

30.08.11 13:32

Mandag gikk startskuddet for en rekke av seriene som skal prege TV-høsten. NA24/Propaganda24 har gjort en gjennomgang av alle seertallene.

TV2s storsatsing på «Big Brother» hadde 399.000 seere og andel 23,5 prosent, med samsendingen med TV 2 Bliss.

På Bliss var «Big Brother» mest sette program i går med 134.000 seere med en andel på 8,4 prosent.

- Dette er en veldig lovende start. At nesten en halv million mennesker ser premieren totalt er bra, men vi er enda mer fornøyde med at over 200 000 ser den siste halvtimen på TV 2 Bliss. En andel på nesten 16 for denne kanalen er rett og slett veldig gode tall, sier kanaldirektør i TV 2, Nils Ketil Andresen til NA24 Propaganda.

Les også: Slik blir din TV-høst

Sett av en halv million
Etter samsendingen fikk «Big Brother» på Bliss 284.000 seere og hadde en andel på 20,2 prosent, fra kl. 22.30 – 23.00.
Totalt sett fikk «Big Brother» ett totalt seertall på 533.000.

- Dette er en veldig god start på en spennende satsing. Selv om det kun er tall fra første dag så tyder mye på at Norge er klar for Big Brother også i 2011, sier kommunikasjonssjef i TV2,Aleksander Valestrand til NA24 Propaganda.

Les også: TV2 viser «skandale-TV»

TV3 er fornøyde
Også TV3 hadde to premierer i går kveld.

Kanalen sikret seg 98.000 seere på den Norske realityserien «Frogner». På det meste var 151.000 seere innom premieren. Mens datingshowet «Dagens mann» fikk 114.000 seere hvor totalt 161.000 seere var innom premieren.

Størst mellom 20 og 30 år
Begge programmene til TV3 traff best hos personer mellom 20 og 30 år. Mellom klokken 20.00 og 22.00 i går var TV3 den største kommersielle kanalen i denne målgruppen, med en markedsandel på 27,4 prosent.

Les også: TV3 satser på dating

- Vi synes dette er en fin start på premiereuka vår. Vi har bevisst valgt å legge to litt smalere konsepter på mandager, siden konkurrentene våre retter seg mot et bredere publikum med 71 grader nord og etter hvert Jakten på kjærligheten. Frogner traff kjernemålgruppen godt og var dessuten mye omtalt på nettsider og i sosiale medier i går. Det er tydelig at folk gjerne vil ha en mening om serien, sier Glenn Ø. Støldal,Presse- og informasjonsansvarlig i Viasat til NA24 Propaganda.

Spektakulær 71-premiere
Nesten 400.000 så sesongpremieren av 71° nord. Det gjorde TVNorge-familien til andelsvinner i går.

- Det er klart vi var ekstra spente på tallene denne gangen med tidenes tøffeste TV-konkurranse. Når vi da øker tallene fra i fjor, får vi enda en bekreftelse på medvinden vi opplever om dagen, sier kommunikasjonsdirektør i TVNorge, Svein Tore Bergestuen i en melding

- Traktoren har fortsatt høy fart i «Gøy på landet» også, som gjør oss til andelsvinner på gruppenivå i den kommersielle målgruppen, sier han videre-

Les også: Slik blir høsten på TVNorge

Gårsdagens seertall for 71° nord (399.000) bidrar til at TVNorge er større enn NRK, og nesten jevnstore med hovedkonkurrenten TV 2, på kanalnivå i målgruppen 12 – 44 hele dagen. På gruppenivå øker TVNorge seerandelene med 3,4 prosent, fra 19,4 til 22,8 prosent i samme målgruppe. Det er gårsdagens høyeste andelsøkning.

TVNorge er også størst i primetime på kanalnivå med 18,3 prosent.

Pangstart for TVNorge
Tallene ga videre TVNorge de høyeste seerandelene i den kommersielle målgruppen 12 - 44 år blant samtlige av de norske kanalene i tidsrommet da 71° nord gikk på lufta i går kveld (kl 20.30 – 22.00). TVNorge hadde en seerandel på 24,9 prosent, TV 2 15,4 prosent, NRK 12,0 prosent og TV3 har en seerandel på10,9 prosent i dette tidsrommet.

- Responsen i sosiale medier har vært formidabel, og både premieretallene og tilbakemeldingene lover godt for fortsettelsen. I år har vi gått tilbake til seriens originale form, og vi lover flere spektakulære øvelser, flere beinharde konkurranser og et enda tøffere persongalleri, sier Bergestuen.

Fortsatt Gøy med bygdeflørt
Også TVNorges nye bygde-TV-flørt, «Gøy på landet», fortsetter å gjøre det bra. Seertallene holdt seg stabile første uken, og endte på et snitt på 211.000. Gårsdagens episode ble sett av 194.000, mens reprisen, som ble sendt klokken 22.00, ble sett av 140.000.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.