NA24.no

Hver femte krone forsvant

Foto: Bendiksby, Terje (SCANPIX)
Sist oppdatert:
En milliard forsvant fra det norske reklamemarkedet i andre kvartal.

Totalt sett minsker reklamemarkedet i andre kvartal 2009 med drøyt 20 prosent sammenlignet med tilsvarende kvartal i 2008. Det er den største tilbakegang som er målt noen gang, viser mediestatistikken fra Institutet för reklam- och mediestatistikk (IRM).

- Men man skal tenke på at reklamemarkedet i flere år har hatt en enorm vekst, noe som innebærer at dette kvartalet sammenlignes med meget høye nivåer. Annonseringen i annet kvartal 2009 sammenlignes med det høyest målte kvartal noen gang, sier Magnus sammenlignes, daglig leder hos IRM i en pressemelding.

Hardest er dagspressen rammet – og da særlig storbyavisene. Kino- og direktereklame minsker markant mer enn gjennomsnittet, mens Fagpresse, Internett og innstikk i dagspresse er medier som klarer seg bedre enn markedet totalt. TV-reklamen går tilbake i samme takt som det samlede reklamemarkedet. Totalt ble det annonsert for 4 milliarder kroner i annet kvartal 2009. Det er en tilbakegang på over 1 milliard kroner.

Mediebyråenes Interesseorganisasjon (MIO) la fram sin statistikk for månedene januar til og med juli i forrige uke. Denne statistikken viser volumet som formidles gjennom mediebyråene og viste en nedgang på 16,8 prosent i årets syv første måneder.

Her kan du se fordelingen mellom de ulike mediekanalene:

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere