NA24.no

IAB Europe og EIAA fusjonerer

Anders Willstedt, Daglig Leder INMA
Anders Willstedt, Daglig Leder INMA Foto: INMA
Styrker norske INMA Interactive Marketing.

I en historisk allianse fusjonerer idag interesseorganisasjonene IAB Europe (the Interactive Advertising Bureau) og EIAA (European Interactive Advertising Association) og etablerer med dette en sterk og samlet europeisk interesseorganisajon for bedre å representerere og støtte den interaktive markedsføringsbransjen, det melder INMA i en pressemelding.

INMA IAB Norway vil dermed få tilgang til langt flere fordeler enn tidligere, særlig med tanke på tilgang til rapporter og forskningsprosjekter, gjennom vårt medlemskap i IAB Europa, kommenter daglig leder Anders Willstedt i INMA.

De to bransjeorganene European Interactive Advertising Association (EIAA) og Interactive Advertising Bureau (IAB Europe) kunngjorde i dag at de har fusjonert for å danne en felles europeisk bransjeforening for bedre å representere og støtte online markedsføringssektoren i hele Europa. Fusjonen trådte i kraft den 16. mai 2011, står det i meldingen.

Fusjonen vil forene bedrifter og medlemsland gjennom de to organisasjonene, og dermed bringe det samlede medlemskapet til over 41 bedriftsmedlemmer og 27 nasjonale IABs. Disse representerer interessenter fra hele den interaktive markedsføringsbransjen inklusive store mediekonsern, annonsører, byråer, portaler, samt teknologi- og tjenesteleverandører.

Under ledelse av konsernsjef Alain Heureux, er IAB Europe oppgave å fremme, beskytte og bevise verdien av det europeiske digitale reklamebransjen.

Med fokus på forskning og rapportering
Direktør for EIAA, Alison Fennah, overtar rollen som visepresident for forskning og markedsføring, og er ansvarlig for å utvide IAB Europe's forskning og markedsføringsprogrammer. Avtalen innebærer at IAB Europe vil være i stand til å utvikle sin forskningsportefølje videre i EIAA prosjekter som Mediascope Europa og Markedsførernes 'Internet Ad Barometer', to forskningsprosjekter som bransjen stoler på for viktig innsikt i sektoren. Med IAB Europe's eksisterende Adex annonseringsrapport og MCDC bruks- og holdninger studie, vil den nye bransjeorganisasjonen bidra med uvurderlig viktig data og innsikt for å informere og veilede bransjen om veksten av denne dynamiske og økonomisk betydelige sektoren,melder de.

Mye av energien i organisasjonen er allerede fokusert på å beskytte næringen gjennom et aktivt og opplysende program for å utdanne lovgivere og interesseorganisasjoner. Med den ekstra vekten av EIAA medlemskapet, vil IAB Europe utvide sin innflytelse og representasjon av hele den interaktive markedsførings verdikjeden. Denne aktiviteten vil fortsette å bli ledet av Kimon Zorbas, Vice President, Public Affairs.

Én stemme
- IAB Europe og EIAA har alltid hatt samme visjon, nemlig å øke andelen av online annonsekroner og forbedre markedsførernes kunnskap om fordelene med Internett som annonsemedium. Ved å kombinere medlemskapet, forskningen og kompetansen til de to bransjeorganene, kan vi bringe fornyet energi og fokus for å støtte og beskytte den interaktive reklamebransjen. Nå som næringen har tatt initiativ til selvregulering i cookie-saken før EU-kommisjonen, er det viktig at vi har én engasjert og styrket organisasjon som taler for over 5.500 medlemsbedrifter i Europa, sier Guy Phillipson, styreleder i IAB Europe.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere