*Nettavisen* Økonomi.

Ida Wulff vs Emilie Nereng - den store bloggkrigen?

En gang var det en geitekilling som hadde lært å telle til ti, men telte han riktig? Det er det store bloggspørsmålet om dagen.

28.05.10 11:08

Uansett hva du måtte mene om blogg så er det et faktum at over en halv million mennesker leser blogger hver eneste dag i Norge. Internasjonalt har blogger gått forbi etablerte media på nett i popularitet både innenfor teknologi og ren nyhetsdekning. Som vanlig er vi noen måneder etter den store amerikanske utviklingen.

Den store saken de siste dagene har likevel vært at den etablerte bloggdronningen har vært i en slags krangel med den minst like etablerte bloggprinsessen. Ida Wulff skrev et innlegg på sin blogg om et rykte hun hadde hørt om at Voe, eller Emilie Nereng, hadde fått ekstra mange lesertall ved hjelp av triksing. Hennes innlegg fikk 14-åringen Emilie til å blogge midt på natten for å tilbakevise det hele.

Begge de store tabloidavisene kastet seg over saken:

VG: Her er innlegget som bidro til bloggkrigen

Dagbladet: Nå er det krig mellom bloggtoppene

Antall kommentarer på begge bloggene, og det generelle engasjementet rundt saken har vært stort. Kjendisbloggeren Trine Grung har vært frampå med sine meninger. Andre bloggere har også kastet seg over saken med sine meninger, både på den ene siden og den andre.

Det er tre spørsmål som dukker opp etter slike saker, uavhengig av hva man mener om bloggene eller om påstandene som er framsatt:

1. Er det mulig å jukse med lesertall?
2. Hvor viktig er det hvor mange som leser en «rosablogg»?
3. Hva skal man egentlig stole på når alle kan publisere selv?

Jeg skal besvare spørsmålene under, men skal påpeke noe bakgrunnsinformasjon som kan være greit å ta med seg.

Mediehuset Nettavisen var det første mediet i Norge som tilbød blogger til sine lesere gjennom Sprayblogg. Min gamle blogg fra januar i 2004 er fortsatt operativ. Denne satsningen ble gjort i samarbeid med folkene som i dag står bak blogg.no. Senere lanserte også Nettavisen, som den første avisen, blogger for sine lesere under navnet nettblogg. Året var 2005, og Radio 1 var fortsatt på luften.

Vi lanserte rett før jul 2008 blogglisten.no - den første uavhengige listen over besøkstall til blogger i Norge. Listen viser til enhver tid de største bloggene som har registrert seg (litt over 22.000 akkurat nå), gir deg søkemuligheter i alle bloggene og en oversikt over hva som skrives hele tiden.

Året etter inngikk vi de første kommersielle avtaler med bloggere. Det betyr at Mediehuset Nettavisen, gjennom Norges største magasin for kvinner, Side2, selger annonser på bloggene. I våre avtaler står det eksplisitt at bloggerne beholder alle rettigheter og plikter med sitt innhold. Bakgrunnen var enkel: En blogg er ikke en blogg hvis den ikke er personlig. Med en gang en «blogg» blir underlagt noen andres meninger opphører det å bli et personlig talerør.

Den første vi inngikk en avtale med var Ida Wulff. Faktisk hadde våre samtaler med Ida startet noen få måneder etter at hun begynte å blogge, men den gangen fant vi ikke sammen ut at et samarbeid var mulig. Senere har vi inngått samarbeid med bloggere som Annette Haga og interiørbloggen Hvit stil.

Man kan selvfølgelig si at Mediehuset Nettavisen derfor vil være en slags part i den pågående bloggkrangelen, og mene at vi kanskje har et ønske om å framstille saken fra en side. Det har vi ikke, verken som mediehus eller meg personlig. Akkurat det har en veldig enkel bakgrunn. Emilie Nereng er niesen til min bestekamerat fra videregående skole, og hennes far - som er storebroren til min bestekamerat - har jeg snakket med mange ganger. Både før, under og etter at Voe ble en suksess. Alle fire, inklusive Voe, har også et annet bånd som alle fotballinteresserte vil vite er sterkere enn mye annet. Vi holder med verdens beste fotball-lag, i hvert fall skulle vi ønske at det var det bare de hadde fått nye eiere, en ny stadion og muligens en spiss til.

Men:

Er det mulig å jukse med lesertall?
For et par år siden var Mediehuset Nettavisen i samtaler med våre eiere om et kjøp av Biip.no. I denne prosessen ble det hevdet at den suksessfulle tjenesten jukset med lesertall fra et par konkurrenter i det norske markedet. Folkene bak Biip åpnet opp statistikk og servere for oss og viste at det ikke var tilfelle.

Mellom mediehus, de største i Norge, er det mange ganger blitt hevdet at den ene eller den andre på en eller annen måte har «jukset» med lesertall. Selv har jeg noe flåsete en gang omtalt Dagbladet som spill-og datingportalen Dagbladet.no etter deres, den gang, store suksess med blink og 123 spill. Det var ikke juks, selvfølgelig ikke. Det var ren misunnelse fra min side, og som kjent er den sterkere hos oss nordmenn enn kjønnsdriften.

De tellesystemene som i dag finnes på nett er såpass avanserte, og trafikken er så stor - både på blogger og nettaviser - at det det er så vanskelig å få dopet sine lesertall at vinningen alltid vil gå opp i spinninga. Over tid er det nærmest umulig å gjøre det. Skulle det vært en aktør som kunne klart det med sin datakraft i Norge måtte det vært Telenor eller Google. Noe sier meg at det gidder det ikke.

Svaret er - ja, det er mulig - men det krever så stor datakraft og så mye ressurser at det er tvilsomt om noen i det hele tatt viille ha gjort det.

Hvor viktig er det hvor mange som leser en «rosablogg»?
De «voksne» vil aldri skjønne de «unge.» De hører på dårlig musikk, kler seg forferdelig og har absolutt ingen oppdragelse. Spør bare dine besteforeldre om hvordan dine foreldre var, eller tenk hvordan det var når du selv vokste opp. At enkelte kommer unna med å nedverdige mennesker som har mellom 30.000 og 100.000 lesere hver dag til noe annet enn viktig for dem som leser det er dumt. Det er enda dummere når det gjøres av andre bloggere.

Det er en total mangel på respekt for de medievalg og lesevaner mennesker har.

Ikke det at kultursnobberi er noe nytt. Margit Sandemo er muligens Norges mest leste forfatter, men hennes «Saga om Isfolket» vil neppe bli kanonisert. Selv om den selvfølgelig burde blitt det. Hvis nærmere 250.000 mennesker velger å lese hva mennesker mellom 13 og 30 skriver på blogg.no, eller 15.000 mennesker hver dag vil lese motetipsene til Annette Haga så er det valgene man tar i sin mediebruk.

Da hjelper det ikke å påstå at blogging er ut som en magasinredaksjon prøvde seg på for en stund siden, eller å si at «det er jo bare rosabloggere.»

For annonsører som vil nå målgrupper vil det alltid være viktig å kommunisere på deres valgte medieflater. Enten det er blogger, TV eller mobilen. Når 82 prosent av jenter/kvinner i alderen 15 til 30 år sier de heller leser en blogg enn en avis så vil det bety noe for hvor man annonserer, og hva som er relevant for disse menneskene.

Man kan selvfølgelig mene at mange blogger er totalt uinteressante, for sminketips er det muligens bare utvalgte jenter og kvinner som liker (samt muligens leserne av Dagens Næringsliv).

Det er viktig hvor mange som leser en blogg fordi det er det foretrukne medie for svært mange, og derfor også en viktig annonsekanal.

Hva skal man egentlig stole på når alle kan publisere selv?
Det største leksikonet i verden i dag er Wikipedia, som brukerne selv oppdaterer. Det brukes, for ofte vil noen si, som kilde i svært mange sammenhenger. Ikke det at leksikonet er dårlig. En undersøkelse viste at den engelskspråklige versjonen faktisk hadde mindre feil enn Encyclopedia Britannica.

Bloggere er ikke underlagt noen redaksjon, eller en annen redaktør. Bloggerne er sine egne redaktører. Det gjorde blant annet at Drudge Report kunne publisere en sak om en sigar og en president lenge før noen avisredaksjon hadde baller nok til å gjøre det samme. En person stod bak, og en person hadde ansvaret.

Betyr det at man kan stole på alt som står i blogger? Selvfølgelig ikke. Akkurat som alle oss andre farer mange med løgn i ny og ne, og rykter vil alltid være rykter. Som med menneskene rundt seg er bloggerne noen man tar inn under huden, og lar bli der - og stoler på når man har blitt godt nok kjent med dem.

Sunt folkevett skal man ha uansett hva man leser.

Hva er så fasiten?
Den aller mest sannsynlige fasiten er at rykter har oppstått fordi Emilie Nereng raskt ble en veldig stor blogger. Ida Wulff viderebragte disse ryktene på sin blogg. Hun er verken den første, eller blir den siste, som viderebringer rykter. Å gjøre det var et valg hun tok.

Likevel er den egentlige fasiten at over 500. 000 mennesker hver dag leser blogger i Norge, og at mange av dem er større enn mange etablerte medier på nett. Sjekk bare selv på blogglisten.no - merkelig nok finnes det en blogg om akkurat det du interesser deg for også.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.