Gå til nye Nettavisen

Lyst til å se den nye Nettavisen?

NA24.no

Ikke like fett hos VG Nett

Foto: Solum, Stian Lysberg (SCANPIX)
Sist oppdatert:
Men papiravisen går så det griner.

I forbindelse med resultatfremleggelsen til Schibsted ble kvartalstallene til VG og VG Nett publisert. Til tross for et kraftig fall i opplaget, har resultatene til VG steget kraftig. I kvartalsmeldingen heter det at resultatene fra nettdelen og papiravisen totalt sett leverte ny rekord.

Driftsresultatet for mediehuset VG økte med 16 prosent sammenlignet med samme periode i 2008 til 80 millioner kroner.

Svakere i VG Nett
I VG Multimedia var det ikke like bra utvikling. I fjerde kvartal falt driftsinntektene med 9 prosent til 77 millioner kroner. Driftsresultatet (EBITA) var 18 millioner kroner mot 26 millioner kroner i samme periode i 2008. Det gir en driftsmargin på 23 prosent, i mot 31 prosent i samme periode året før.

- Bakgrunnen for marginnedgangen er i første rekke svakere annonsemarkeder på nett. Kostnadene var i fjerde kvartal uendret sammenlignet med tilsvarende periode i 2008, heter det i kvartalsmeldingen fra selskapet.

Bedring på papir
VGs papirutgave hadde i fjerde kvartal 2009 uendrede driftsinntekter sammenlignet med samme periode i 2008. Økte priser på avisen, har kompensert for fall i annonseinntektene.

Samtidig økte driftsresultatet (EBITA) med 40 prosent til 63 millioner kroner. Driftsmarginen gikk fra 11 til 15 prosent. VG var en av opplagstaperne i det norske markedet i fjor. I 2009 gikk opplaget ned med 22.040 eksemplarer på hverdager, tilsvarende 7,7 prosent. Opplagsinntektene økte til tross for volumnedgangen i fjerde kvartal med 5 prosent.

Sjekk resultatrapporten til Schibsted her:

Rapporter om feil i artikkelen

Vil du delta i debatten?
Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt. Her kan du enkelt bidra med din mening
(tjeneste under utvikling).

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!