*Nettavisen* Økonomi.

IKT-Norge: Slutt på FM-nett er dårlig nytt for bilistene

SKRUR AV: FM-nettet slukkes i 2017. Foto: Tore Meek (NTB scanpix)

Stengningen av FM-nettet går ut over forbrukerne, mener IKT-Norge. Særlig bilister, hyttefolket og utlendinger vil merke forskjellen.

16.04.15 16:43

Bare et fåtall bilmerker har i dag DAB-radio integrert, påpeker generalsekretær Per Morten Hoff i IKT-Norge. Når FM-nettet forsvinner i 2017, vil mange radiolyttende bilister få seg en overraskelse.

– Det er mulig å bruke adapter, men det medfører en god del plunder og heft. For det første må det kobles til et strømuttak. Da mister du muligheten for å lade mobilen samtidig. I tillegg må du ha en antenne. Da må du bore hull i bilen – og det er det mange som ikke har anledning til, for eksempel de som leaser eller har firmabil. Eller man må lime fast en antenne inne i bilen, men den vil være svakere, sier Hoff til NTB.

Norsk lokalradioforbund mener likedan at mange bilister vil få et svekket tilbud.

– Det betyr at flere millioner bilturister ikke vil kunne ta inn nasjonal radio i Norge. Pluss at vi vil få veldig mye svensk radio igjen, slik det var for 30-40 år siden, fordi når FM-nettet blir tomt, vil svensk radio nå halve Norge. Det er en type effekter man ikke har tenkt igjennom, sier styreleder Svein Larsen.

– Eneste land i verden

Kulturminister Thorhild Widvey (H) tror derimot det ikke blir noe problem. Hun mener nordmenn er i full gang med teknologiskiftet.

– De aller fleste digitale radioer i bil er kombinerte FM- og DAB-radioer. Det betyr at bilister som kjører fra Norge til Sverige, kan høre på svensk FM når de kommer til Sverige. Og svenske bilister kan bruke adapter for å høre på norske radiosendinger, sier Widvey.

DAB har rett og slett floppet, mener IKT-Norge, som ikke kan forstå hvordan regjeringen kunne gå inn for å slukke FM-nettet. Norge er det eneste landet i verden som har vedtatt dette, påpeker organisasjonen.

– Resten av verden har innsett at DAB er en utdatert teknologi, men Norge skal innføre dette med tvang, sier Hoff.

Mer batterier

Folk i grisgrendte strøk og hytteturister vil også merke omleggingen, tror Hoff. Riktignok er forutsetningen at DAB-nettet skal ha like god dekning som FM.

– Vi vet allerede at det er mange steder dekningen ikke er tilsvarende, sier Hoff. Et annet problem er at DAB-radioen spiser batterier i voldsomt tempo sammenlignet med FM-radioen.

– Grunnen er at den søker etter stasjoner hele tiden. Det er årsaken til at du ikke har DAB på mobilen, da ville batteriet gå tomt med én gang. Da jeg var på hytta med min gamle radio, varte batteriene hele den tre uker lange ferien. Men med DAB var det slutt etter et par dager, sier Hoff.

Kritisk til lyttertall

Generalsekretæren mener kulturministeren ikke vet hva hun snakker om når hun sier at 2,2 millioner DAB-radioer i Norge og at de fleste husstander har skaffet seg en slik radio.

– Da Medietilsynet gjorde sin undersøkelse, spurte de ikke om DAB-radio, men om digital lytting. Det er jo svært mange som hører digital radio via Get-boksen sin, via en app på mobiltelefonen eller via det trådløse nettet, sier Hoff.

Han mener Norge burde latt FM-nettet leve noen år til.

– De fleste teknologer har for lengst sett at fremtidens radio kommer til å bli distribuert via mobilnettverk, WiFi og satellitt. Alt basert på IP teknologi. Hvorfor forbrukerne og radiostasjonene skal investere svært mange milliarder i nytt utstyr er en gåte, når en helt ny teknologi er i ferd med å ta over, sier Hoff. (©NTB)

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.