NA24.no

Ingen snarlig bedring

Hjemmet Mortensen-sjefen tror ikke på noe løft neste år.

2009 har foreløpig vært et brutalt år for Norges største ukebladforlag. Anne Britt Berentsen venter ingen snarlig bedring.

NA24 Propaganda – Norges største medienettsted

I går kom meldingen om at Hjemmet Mortensen skulle kutte ytterligere 25 milioner kroner i kostnader, i tillegg til den kutteprosessen som ble gjennomført tidligere i år.

Ingen vekst neste år
-Vi forventer venter ingen betydelig vekst i 2010, sier Berentsen til NA24 Propaganda.

Hun sier årsaken til at kuttprosessen som ble annonsert i går kom så fort etter forrige effektiviseringsrunde skyldtes markedsforholdene.

– Det var vel ingen som spådde at annonsemarkedet skulle synke så raskt og så mye, sier Berentsen.

– Det virker ikke så godt planlagt med to kuttrunder så tett etter hverandre?

– Det kan du kanskje si, men det er også ekstraordinære tider i dette markedet. Nå jobber vi for at Hjemmet Mortensen skal drive med bedre lønnsomhet og et lavere kostnadsbilde, sier hun.

– Ingen er fredet
Spekulasjonene har gått på at det er nettsatsingen Klikk.no som vil måtte bære mye av de kommende kuttene. Berentsen sier satsingen er sentral for dem.

– Klikk.no har en sentral plattform i vår videre digitale satsning, sier hun.

– Betyr det at de er skjermet for kuttene som kommer?

– Nå går vi gjennom samtlige titler og områder i selskapet og det er for tidlig å konkludere med hvor kuttene kommer. Det er ingen områder som i utgangspunktet er fredet, sier Berentsen.

Skal fortsatt lansere
Berentsen sier de fortsatt driver med innovasjon selv om kostnadskuttene tar mye fokus.

– Vi har akkurat relansert Norsk Ukeblad, Mann og Bonytt og det foregår flere spennende utviklingsprosjekter. Vi gjør flere tiltak for å styrke posisjonen som et flermedialt mediehus. Jeg vil trekke fram medarbeiderne som virkelig har stått på gjennom det som har vært og er urolige tider, sier Berentsen.

Lanserer kuponger
Hjemmet Mortensen skal i gang med flere tiltak for å styrke markedsposisjonen i annonsemarkedet, et av dem er kuponger. Dette har vært en mye brukt markedsføringsform i flere land, men ikke i Norge.

– Den nye markedsføringsloven åpner for bruk av kuponger og det er et av tiltakene vi er igang med. Vi har også andre tiltak på trappene , men det får vi komme tilbake med etter hvert, sier hun.

Har du et medietips – kontakt NA24 Propaganda

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere