*Nettavisen* Økonomi.

Intensivt reklamemarked i Norge

«Det er nice med noe nytt» Foto: Skjermdump

Norge topper listen over reklameomsetning.

En ny rapport fra IRM (Institutet för reklam- och mediestatistik) viser at Norge er det nest mest reklameintensive markedet i verden. Bare i Australia omsettes det mer i reklamemarkedet pr innbygger. Når det gjelder Internettreklamen er omsetningen pr innbygger høyest i Norge. Til tross for at avislesningen er i den absolutte verdenstoppen så er reklameomsetningen i dagspressen høyere i Østerrike.

Totalt sett økte verdien av reklamekjøpene på det norske markedet med nær 5 prosent i 2010. I første tre kvartal 2011 har veksttakten holdt seg, noe som viser at den underliggende veksten på det norske reklamemarkedet er sterk til tross for Euro-uroen. I sammenlikning med store deler av Europa har den økonomiske utviklingen i Norge mye vært sterk.

- At Norge er best i verden i avislesning (og langrenn) er vel kjent, men nå topper også Norge listen over reklameomsetning på Internett pr innbygger, sier IRMs daglige leder Magnus Anshelm. Som fortsetter å fortelle at den østerrikske dagspressen er den eneste om omsetter mer penger pr innbygger enn den norske. På TV-markedet ligger dog Norge langt etter andre land, men til tross for dette er omsetningen av TV-reklamekroner pr innbygger klart høyere enn i det øvrige Norden, sier Daglig leder i IRM, Magnus Anshelm i en melding .

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.