Gå til nye Nettavisen

Lyst til å se den nye Nettavisen?

NA24.no

Ja takk til postreklame

Post posten postbud brev postkasse brevluke
Post posten postbud brev postkasse brevluke Foto: Heiko Junge, Scanpix.
Sist oppdatert:
Du må fortsatt klistre «"Nei takk til reklame» på postkassen.

I forslaget til ny markedsføringslov har regjeringen foreslått å beholde dagens ordning for postkassereklame. Dermed må postmottakere som ikke ønsker reklame i posten fortsatt merke postkassen sin med «Nei takk». Det skriver Dagsavisen.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

Miljøorganisasjonene fikk ikke gjennomslag for sitt forslag: At forbrukerne i stedet for å si «nei takk» til utsendt reklame måtte si «ja takk» for å i det hele tatt få reklame.

En lignende ordning har også Oslo-politikerne gått inn for.

Hvert år mottar en husholdning som ikke reserverer seg mot uadressert reklame mellom 30 og 46 kilo reklame i postkassen, viser beregninger fra henholdsvis Posten og Norges Naturvernforbund.

Barne- og likestillingsdepartementet, som har ansvaret for markedsføringsloven, er ikke uenig i at postreklame er et problem for miljøet. Men departementet frykter at en innføring av forhåndssamtykke bare vil føre til at reklamen legges inn i aviser eller blir til ordinære annonser.

Departementet begrunner også avgjørelsen i hensynet til næringslivet. Næringslivet er «avhengig av å ha alternative markedsføringskanaler og uadressert reklame er en rimelig og effektiv sådan».

Leder Lars Haltbrekken i Norges Naturvernforbund mener dagens ordning ikke fungerer godt nok.

Har du et medietips - kontakt NA24 Propaganda

Rapporter om feil i artikkelen

Vil du delta i debatten?
Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt. Her kan du enkelt bidra med din mening
(tjeneste under utvikling).

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!