Ja, vi elsker Kristoff og Boasson Hagen

SEERMAGNETER: Alexander Kristoff i Team Katjusja (th) og Edvald Boasson Hagen i Team MTN-Qhubeka. De kom på hhv 4. og 5. plass.

SEERMAGNETER: Alexander Kristoff i Team Katjusja (th) og Edvald Boasson Hagen i Team MTN-Qhubeka. De kom på hhv 4. og 5. plass. Foto: Heiko Junge (NTB scanpix)

Nordmenn går mann av huse for å se sykkel-TV, men ikke alt har like stor interesse.

Alexander Kristoff og Edvald Boasson Hagens innsats i Tour de France ga TV 2 full uttelling.

I snitt satt 200.000 seere og fulgte den over fire timer lange sendingen. Det utgjør nesten halvparten av alle TV-seerne i tidsrommet. Fortsetter interessen kan reklamekanalen se tilbake på tidenes beste sesong for sykkelrittet.

Fenger på nett

I 2009 hadde Tour de France 172.000 seere i snitt. Samme tall for årets sesong, så langt, er 174.000 seere.

– Det er flere år siden vi har hatt tilsvarende seerandel. Vi må tilbake til 2006 for å finne tilsvarende interesse, og da var kanaltilbudet langt mindre enn nå, sier kommunikasjonssjef Jan Petter Dahl i TV 2 til Nettavisen.

Også på nettet øker interessen for sykkel, skal vi tro kommunikasjonssjefen.

– Mange seere føler Tour de France på Sumo, så det er klart at når vi legger sammen tallene med vanlig TV blir det veldig bra, fortsetter han.

Færre vil se tempoetapper

Jan Petter Dahl i TV 2 forteller at interessen holder seg jevnt igjennom hele mesterskapet, men at det ikke er alt som er like populært.

– Tempoetapper er litt mindre interessant, virker det som. Men det er ingen tvil om at sykkelinteressen i Norge er helt enorm – bygd opp igjen mange år, sier Dahl i TV 2.

Han forteller at interessen også har økt for andre sykkelritt på kanalen igjennom årene løp.

– Hva er det som får 200.000 nordmenn til å se på et sykkelritt midt i fellesferien?

– Det er klart at når du har to gode nordmenn i tet, så skaper det en ekstra interesse for Tour de France, sier Dahl med klar adresse til Alexander Kristoff og Edvald Boasson Hagen.

TV 2 har Tour de France-rettighetene i fem år til.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.