*Nettavisen* Økonomi.

Jobbet seg frem til PR-partner

Roger Holthe Olsen (30) ble i desember 2011 utnevnt til den yngste partneren i Nor PRs historie. Foto: Nor PR

Roger Holthe Olsen startet under finanskrisen.

20.01.12 18:38

Roger Holthe Olsen (30) ble i desember 2011 utnevnt til den yngste partneren i Nor PRs historie. Olsen startet i Nor PR under finanskrisen i 2009 og har siden jobbet opp en betydelig kundeportefølje og kompetanse og er i dag en sentral aktør i selskapet.

- Roger har vist en svært positiv utvikling i løpet av de drøye to årene han har jobbet i selskapet, sier daglig leder i Nor PR Fredrik Hannestad i en melding.

- Seks henvendelser og 1,5 år for å få jobbintervjuet:

- Under det andre studieåret ved Universitet i Bergen kartla jeg potensielle arbeidsgivere knyttet til kommunikasjonsfaget. Da jeg kom over Nor PR visste jeg at det var her jeg skulle jobbe. Ved første henvendelse fikk jeg beskjed om at jeg var for ung og uerfaren. Jeg har aldri tatt et nei for et nei og tolket det som en invitasjon til å ta kontakt på nytt nøyaktig tre måneder etterpå. Slik fortsatte det i halvannet år. Til slutt tok de meg inn til intervju. Jeg tror ikke de angrer på det i dag, sier Olsen med et smil.

Spennende prosjekter fra dag én
- Den inkluderende og varme holdningen jeg ble møtt med internt har uten tvil vært en viktig suksessfaktor. Samtidig som jeg tidlig ble tatt med på utfordrende kundeprosjekter var mine kolleger ivrige etter å dele sine erfaringer og sin kunnskap. Kunnskapsdelingen har for min del resultert i en sterk kjærlighet til PR-faget. Dette har blant annet gitt meg muligheten til å dele mine egne erfaringer med studentmiljøer gjennom foredrag og eksamensveiledning ved utdanningsinstitusjoner som NHH, BI, UiB og Norges Kreative Fagskole i Bergen, sier Olsen i meldingen.

Fra Kevin Costner til retorikk for toppledere
- Jeg har fått muligheten til å jobbe med en rekke spennende aktører innenfor mange ulike bransjer de siste tre årene. Blant høydepunktene så langt har mediehåndteringen rundt Kevin Costners deltagelse ved oljemessen ONS i Stavanger, mediehåndteringen knyttet til oljeselskapet Wintershalls energikonferanse med den tidligere tyske kansleren Gerhard Schröder og kurs i retorikk for toppledere sammen med min kollega Trond Albert Skjelbred vært spesielt morsomme, forteller Olsen i meldingen.

Gleder seg til flere oppgaver
- 2011 har vært et forrykende år med mange utfordrende kundeoppdrag og faglige utfordringer for både min egen og selskapets del. 2012 tegner til å bli minst like spennende. Jeg gleder meg til å være tyngre involvert i selskapets utvikling og er takknemlig for tilliten som er vist meg gjennom partnerutnevnelsen, sier Olsen i meldingen.

Mye kunnskap
Roger Holthe Olsens utdanningsbakgrunn består av en grad innenfor medievitenskap ved Universitetet i Bergen. I tillegg har han prosjektledelse fra Høgskolen i Bergen. Han har tidligere erfaring fra blant annet lokalradio, informasjonsavdelingen i TV 2, som førstekonsulent i NAV, som journalist i Megafon og som markedsansvarlig i Bergen Student-TV.

Nor PR scorer høyt hos topplederne

Mange tror kanskje at den typiske kunden for et PR-byrå er en kommunikasjonsdirektør i et middelsstort selskap. Det er feil.

Mer enn halvparten (54 prosent) av Nor PRs primære kontaktpersoner er toppleder. Kun 20 prosent har tittelen kommunikasjonsdirektør, informasjonssjef eller tilsvarende. Fem prosent av kundene er kommunikasjonsmedarbeidere/markedskoordinatorer eller tilsvarende.

- Dette viser at medarbeidere i Nor PR først og fremst forholder seg til toppledere i private og offentlige selskaper. Men det betyr ikke at vi utelukkende jobber med strategiske prosesser. Vi gjør også mye operativt arbeid innen kommunikasjonsfaget som å skrive nyhetsbrev, pressemeldinger, analyser og undersøkelser, sier daglig leder Fredrik Hannestad til NA24 Propaganda.

I kundeundersøkelsen stiller Nor PR en rekke spørsmål blant annet om hvilke holdninger de opplever at Nor PRs medarbeidere har, hvordan de opplever kvaliteten på tjenestene som leveres, om hva de mener om forholdet mellom kvalitet og pris, om hvilke verdier de forbinder selskapet med, og om hvor fornøyde de totalt sett er med Nor PR. Resultatene blir bearbeidet og analysert, og danner grunnlag for Nor PRs egne strategiske utviklingsprosesser.

Her er noen av funnene:

  • Kundene opplever at Nor PR gir et bedre totalinntrykk i 2011 enn ved tidligere målinger. Nor PR scorer 4,48 av maksimalt 5,00. (2010: 4,33)
  • Kundene mener at Nor PRs medarbeidere, i større grad enn tidligere år, opptrer i tråd med selskapets kjerneverdier; profesjonell, uredd, troverdig og engasjert. Nor PR scorer 4,18 av maksimalt 5,00. (2010: 4,01)
  • Kundene opplever at Nor PR, i større grad enn tidligere år, har godt samsvar mellom pris og kvalitet på sine tjenester. Nor PR scorer 3,41 av maksimalt 5,00. (2010: 3,20)
  • Kundene kjøper tjenester fra Nor PR først og fremst innen fagområdene strategi, media og krise. Det er også dette kundene ønsker å kjøpe fra Nor PR i 2012. Nor PRs leveranser (i fallende viktighet): Media og krise, strategi, samfunnskontakt, internkommunikasjon, tjenester ifm nett, finansiell kommunikasjon.

Undersøkelsen ble gjennomført i desember 2011 og ble besvart av 61 kunder (42 prosent). 147 primære kontaktpersoner hos Nor PRs kunder mottok henvendelsen. Undersøkelsen ble sendt ut elektronisk, og var identisk men tilsvarende undersøkelse for de tre foregående årene.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag