NA24.no

Journalisten tapte penger

Foto: Skjermdump
Sist oppdatert:
Fagbladet Journalisten merket fallet i annonseinntekter i fjor.

Alle medlemmer i Norsk Journalistlag (NJ) får fagbladet Journalisten på døren hver annen uke. I tillegg driver selskapet Journalisten DA også nettstedet Journalisten.no. Men med en mediebransje som har store utfordringer smitter også over på fagbladet.

NA24 Propaganda - Ditt medienettsted

Driftsinntektene falt fra 11,5 millioner kroner i 2007 til 11,3 millioner kroner i 2008, noe som representerer en nedtutr på 2 prosent. Størst ble nedgangen for tekst-, bilags- og pressekontaktannonser som falt med noe over 200.000 kroner mens inntektene fra stillingsannonser falt fra 5,79 millioner kroner i 2007 til 5,6 millioner kroner i 2008. Dette er bladets største utgiftspost.

Dette første til at driftsresultatet endte med et underskudd på 1,2 millioner kroner, mot et overskudd på 1,2 millioner kroner året før. En avsetning til avtalefestet pensjon på nesten 850.000 kroner bidro til å senke regnskapet.

Etter at skatten var betalt satt selskapet igjen med et underskudd på 959.821 kroner i 2008, mot et overskudd på 1,4 millioner kroner året før.

Den økonomiske tilstanden i Journalisten er god, med en egenkapital på 3,13 millioner kroner, og en egenkapitalandel på 55 prosent.

Redaktør Helge Øgrim i Journalisten sier til NA24 at de tar tatt grep om kostnadene. Blant annet har de ikke erstattet ansatte som har sluttet fult ut.

- Vi gjorde et budsjett i slutten av fjoråret, som i likhet med alle andre i medieindustrien, tok høyde for at fallet ville forstette i 2009. Vi barberte litt i utgiftene, sier Øgrim som sier at de i budsjettet for 2009 hadde regnet med underskudd.

Første kvartal 2009 var også dårligere enn budsjettert, sier Øgrim som igangsatte ytterligere sparetiltak ved tvinge alle de ansatte ut i en ubetalt ferieuke, noe som ble gjennomført i overenstemmelse med de ansattes tillitsvalgte.

- Det var for å redusere det negative budsjettavviket i 2009, og vi har en plan for å holde det i sjakk andre halvdel av 2009. Men det var noen positive tegn i andre kvartal, forteller Øgrim som peker på at annonsevolumet av stillingsannonser har tatt seg noe opp, særlig på papirmagasinet.

- Vi håper at høsten skal bli bedre enn fryktet, sier Øgrim til NA24 Propaganda.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere