*Nettavisen* Økonomi.

Kidsa flinkest på mobil

Foto: Erlend Aas/Scanpix

Barns bruk av mobil øker fortsatt mest i den digitale mediehverdagen.

I TNS Gallup-undersøkelsen Mediebarn 2008, hvor medievanene til barn mellom tre og tretten år er gjennomgått, er det barns bruk av mobil som fortsatt øker mest.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

- Et av våre største funn er mobilpenetrasjonen. Den øker helt voldsomt hos barna. I aldersgruppen seks til ni år har 40 prosent av barna mobiltelefon. Det er en kjempestor økning sammenlignet med det vi så i den samme undersøkelsen i fjor, forteller Cecilie Askevold Bolingmo, som er konsulent i medieavdelingen til TNS Gallup til VG.

I undersøkelsen kommer det også fram at 100 prosent av 12- og 13-åringene har mobil, mens tallet er 90 prosent for 10- og 11-åringer. Ifølge undersøkelsen kan denne gruppen også vise til stor økning siden i fjor.

TV er fortsatt den dominerende mediekanalen blant de yngste barna.

Har du et medietips - kontakt NA24 Propaganda

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.