NA24.no

Kjendisstylist Storm Pedersen tok betalt for alkoholreklame


FIKK BETALT: Bloggeren og stylisten Storm Pedersen fikk betalt da han skulle skrive en guide til hvordan drikke whisky.
FIKK BETALT: Bloggeren og stylisten Storm Pedersen fikk betalt da han skulle skrive en guide til hvordan drikke whisky. Foto: NTB Scanpix/Skjermdump
Nå krever PR-byrået til whisky-merket saken fjernet.

Storm Pedersen, kjent fra TV-programmer som «Top Model» og «MasterChef», tok betalt da han omtalte whisky-merket Highland Park i sitt eget magasin, «Pål».

Bloggeren og stylisten opplyser til Nettavisen at han fikk 5000 kroner for å omtale merket i artikkelen «En nybegynners guide til hvordan drikke whisky».

– Det var bare symbolsk, sier Storm Pedersen til Nettavisen.

– Forbudt

Ifølge Helsedirektoratets nettsider er betalt produktplassering og såkalt «content marketing» av alkohol forbudt.

– Jeg gjorde det via en sånn «PR-ting». Det er derfor det ikke står at det er et betalt innlegg. Man får lov til å bruke navnet i oppskrifter, men det kan ikke nevnes ellers, sier han.

Det er ikke helt riktig. Redaksjonell omtale av alkohol kan ikke være utformet, initiert, påvirket eller finansiert av bransjeaktører eller andre med interesse i salg av alkohol, skriver Helsedirektoratet.

I en e-post til Nettavisen senere samme dag, skriver Pedersen følgende: «Det jeg kan opplyse om, er at vi ikke har fått betalt for sakene vi har skrevet om Whisky».

Whisky-merket er nå fjernet fra artikkelen.

IKKE TILFELDIG: Storm Pedersen bruker whiskey-merket Highland Park i artikkelen.

Trekker betaling og krever innlegget fjernet

Det er Edrington Norway som er grossist for Highland Park i Norge.

Selskapet opplyser at de har et samarbeid med PR-byrået Mildh Press, og henviser til byrået for en kommentar.

– Vi har undersøkt saken internt, og dette er en beklagelig episode hvor en ansatt har gått ut over sine fullmakter og våre retningslinjer, som er i tråd med gjeldende regelverk, skriver daglig leder Annette Garbor i Mildh Press i en e-post til Nettavisen.

Hun forteller at dette vil bli behandlet som en intern sak hos byrået.

– Vi har avklart saken med Storm Pedersen, som også har lagt seg flat i denne saken og det vil ikke bli betalt for omtalen. Kreditnota ble utstedt oss så snart jeg tok tak i saken. Videre har vi bedt Storm Pedersen om å fjerne innlegget. Jeg vil understreke at Mildh Press tar denne episoden svært alvorlig og at vi forholder oss strengt til de lover og retningslinjer som gjelder, herunder markedsføringslovens regler, avslutter Garbor.

Betalt produktplassering er forbudt

Helsedirektoratet opplyser at de ikke ønsker å behandle enkeltsaker i media.

– Som hovedregel må artikler og reportasjer som står på trykk i aviser og for eksempel på tv anses som redaksjonell omtale, som da er beskyttet av ytringsfriheten. Dersom det er alkoholbransjen som i realiteten står bak oppslaget, og ikke redaksjonen, vil det imidlertid rammes av forbudet, skriver Øyvind Giæver, avdelingsdirektør i Helsedirektoratet i en e-post til Nettavisen.

En påvirkning fra bransjens side vil kunne være alt fra et enkelt tips, til det som i realiteten er en betalt plassering, forteller han.

– Omtalen må være vurdert og presentert av en uavhengig redaksjon og det må foreligge reell redaksjonell frihet. Dette innebærer at omtalen ikke må være utformet, initiert, påvirket eller finansiert av bransjeaktører eller andre med interesse i salg av alkohol. Blant annet vil betalt produktplassering og såkalt «content marketing» være forbudt, fortsetter Giæver.

Her kan du tipse Nettavisens journalist på E-post, eller ring 02060. Vi kan legge til rette for kryptert kommunikasjon dersom ønskelig.

Rapporter om feil i artikkelen

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

Våre bloggere