*Nettavisen* Økonomi.

Kjøper lesere for millioner

Foto: (Colourbox)

Aller Internett kjøper lesere til sine nettsteder.

30.11.07 09:33

Landets nettaviser ønsker størst mulig trafikk, og en måte å få til det på er annonser på andre nettsteder.

NA24 Propaganda - landets største medienettsted

Aller Internett har satset tungt på å få lesere til sine nettsteder som Seher, DinSide, KK og Digi. En måte å gjøre dette på er å avertere på andre nettsteder, som VG og Dagbladets nettaviser.

Kjøper brukere
Etter det NA24 Propaganda forstår får nettsteder som Seher inntil 100.000 unike brukere i uken når nettstedet har annonser på VG. Annonsene inneholder som oftest to saker fra Seher som er linket rett inn på nettavisens sider. Det samme gjelder også annonsene for nettstedene KK og Din Side.

- For Aller-systemet er jo ikke dette noe nytt, for de har markedsført Se og Hør i VG i alle år. Nå har den ultrakommersielle delen av mediebransjen kommet for å satse på nett, sier stipendiat ved Høgskolen i Oslo Arne H. Krumsvik.

Det handler om distribusjon - og annonsene hos nettavisene supplerer andre trafikkanaler.

- Det er jo slik nettdistribusjonen fungerer og Aller har rustet opp der – for de har jo kjøpt seg opp i Sol og vet hvem de når der. Også supplerer de med å kjøpe annen distribusjon. Så det ligger nok bedre research enn andre annonsekampanjer på nett. Det er veldig godt kalkulert det de gjør, sier netteksperten.

Bedre klikk
Etter det NA24 Propaganda forstår kan en av nettavis bruke mellom fem og seks millioner kroner i året for å skaffe seg rundt 100.000 unike brukere i uken. Sehers annonser på VGs forside genererer flere unike brukere enn KKs nettannonsering.

Krumsvik tror at dette kan bli vanlige tiltak for å få opp trafikken på enkelte nettsteder.

- Dersom det virker vil vi se mer av det. Og vi vet at det som ofte har vært utfordring for tradisjonell nettreklame at få klikker på den. Det som er unikt med redaksjonelt reklameinnhold er at det er veldig direkte og har en sjokkeffekt – det blir som å ha en sjokkselger ved kassen. Jeg tror jeg kan spå at denne type annonser har større klikk-rate enn andre nettreklamer.

Annonsene til Seher skal også ligge på hele ti på topp-listen av VGs annonsører når de er på siden.

NA24 Propaganda har gjort gjentatte forsøk på å få Aller Gruppen i tale, men har ikke lyktes dette. Aller Internett eier 20 prosent av NA24.

Har du medietips? Ta kontakt med NA24 Propaganda

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag