*Nettavisen* Økonomi.

Kleskjede fikk pris

Vibeke Madsen, administrerende direktør i Hovedorganisasjonen Virke. Foto: Virke.

Cubus og Varner-Gruppen stakk av med Handelsprisen 2011.

Cubus og Varner-Gruppen ble i går kåret til vinner av Handelsprisen 2011. I konkurranse med 370 kjeder i 40 bransjer innen norsk varehandel ble Varner-Gruppen tildelt prisen under Handelskonferansen 2011.

- Vinneren av Handelsprisen 2011 er en handelskjede som imponerer stort. I et krevende marked i etterdønningene av finanskrisen har de fortsatt å vokse godt over bransjesnittet i Norge, og gjennomført en betydelig ekspansjon i utlandet. Kjeden har utviklet en svært sterk posisjon og merkevare, ikke minst blant yngre kunder, de siste årene, sa statssekretær Halvard Ingebrigsten fra Nærings- og handelsdepartementet da han offentliggjorde vinneren.

Cubus har siden 2008 forbedret sin driftsmargin fra 13 % opp til dagens nivå på rett i underkant av 17 %. Vinneren er del av en familiebedrift som har skapt tusenvis av arbeidsplasser innen norsk detaljhandel siden 1962. I dag er Cubus også en eksportsuksess med 1100 butikker i utlandet.

- De tre brødrene som driver virksomheten setter seg store og hårete mål, og sier de ikke gir seg før de er «best i verden». Når vi ser hvem de konkurrerer med internasjonalt får jeg respekt for det målet! Vi trenger entreprenører som satser internasjonalt og har klare vekstambisjoner, sier Vibeke Madsen, administrerende direktør i Hovedorganisasjonen Virke i en melding.

Handelsprisen deles ut av Hovedorganisasjonen Virke, GS1, Hartmark Consulting og Visma. Vinnerbedriften skal vise til vekst og driftsmarginer over bransjesnittet, skal ha vært operativ i mer enn tre år og skal ha årsomsetning på minst 100 millioner kroner, I tillegg skal virksomheten ha godt omdømme og kunne være et forbilde for andre handelsvirksomheter.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag