NA24.no

Knalltall for NYT NORGE

Foto: Nyt Norge
NYT NORGE er blant de mest kjente matmerkene.

Det kommer fram i en ny rapport fra Statens institutt for forbruksforskning (SIFO). 70,9 prosent av de spurte i SIFO`s undersøkelse forbinder NYT NORGE med ”norsk” og 33,5 prosent forbinder merket med ”kvalitet”. SIFO mener resultatene er imponerende for et informasjonsmerke som bare har vært på markedet i et drøyt år.

- Vi er stolte over det vi har oppnådd. I første rekke kan det oppsiktsvekkende gode resultatet forklares med at forbrukerne lenge har ønsket seg et informasjonsmerke som NYT NORGE, som forteller om opprinnelse og kvalitetssikring. NYT NORGE har en tydelig posisjon, og var ønsket av forbrukerne da det kom på markedet, mener markedsdirektør i KSL Matmerk, Marit Jerven.

SIFO-rapporten stadfester også at forbrukere ønsker en uavhengig veiledning når de skal treffe sine valg i butikkene – de fleste mener informasjonsmerker er et godt hjelpemiddel. Sju av ti mener merking i form av symboler og forenklede merkesystemer hjelper dem til å ta bedre valg. Det er offentlig godkjente merkeordninger – slik som NYT NORGE – som nyter størst tillit.

Det er stiftelsen KSL Matmerk som administrerer NYT NORGE. KSL Matmerk er et uavhengig organ som blant annet påser at råvarene som benyttes i Nyt Norge produkter kommer fra gårdsbruk som har et dokumentert kvalitetssystem.

- Med NYT NORGE ønsker vi å legge til rette for at de som ønsker å velge norsk mat lett skal kunne gjøre det. Egne undersøkelser har vist at forbrukerne ønsker seg en slik kjøpshjelp, og SIFO-rapporten underbygger dette, sier Jerven i en pressemelding.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere