NA24.no

Valuta USD 7,77 EUR 9,60 GBP 11,12 SEK 92,37
Oslo Børs 0,19%
Foto: TV 2

Kraftig nedtur for bonderomantikk

Sist oppdatert:
Seerne rømmer fra TV 2-program.

Det kan se ut som om mange nordmenn rett og slett har gitt opp «Jakten på kjærligheten». Seertallene er halvert.

Etter toppåret 2008 med 912.000 seere, har 450.000 seere blitt borte fra reality-TV-serien. Det viser tall mediebyrået MEC har utarbeidet for Nettavisen.

- Nedgangen følger vel trenden i markedet. De store programmene har vanskelig for å lykkes. Det er vel egentlig bare «Farmen» som har levert gode seertall i år, men selv ikke det klarer ikke å holde tritt med tidligere sesonger, sier Morten Wiberg, TV-ekspert i mediebyrået Carat, til Nettavisen.

Programlederbytte og økt motstand

Wiberg forteller at det var flere unge seere som fulgte «Jakten på kjærligheten» før. De har nå falt av.

- Seertallene er fortsatt bra, men det er ikke sånn at jeg faller av stolen og tenker: jøss, sier Wiberg i Carat.

«Jakten på kjærligheten» har gått på TV 2 siden 2004. I programmet møter seerne utvalgte bønder i sin jakt på partner.

Programleder var Katrine Moholt fram til og med sjuende sesong i 2010, men fra åttende sesong i 2011 overtok Marthe Sveberg Bjørstad programlederjobben.

- Skiftet av programleder kan ha noe å si, men også generell konkurranse gjør at programmet møter større motstand. Andre digitale muligheter tar også over for tradisjonell TV, fortsetter Wiberg i Carat.

Ikke alene om nedturen

Det er kanskje ingen trøst, men «Jakten på kjærligheten» er ikke alene om å oppleve seerskrell.

«Senkveld med Thomas og Harald», «Skal vi danse» og altså «Farmen» er alle programmer som denne høsten har mistet oppslutning på TV 2.

Mest brutal er nedgangen for «Farmen». I 2012 hadde programmet 814.000 seere i snitt. Årets sesong teller 646.000 seere, viser tallene fra mediebyrået MEC.

(Saken fortsetter under grafen.)

I TV 2 er man likevel godt fornøyd med «Jakten på kjærligheten».

- Siden 2008 som Nettavisen refererer til har TV-markedet vært i enorm endring. At et program som «Jakten på kjærligheten» fortsatt leverer opp mot 600.000 seere, er vi godt fornøyd med. Jeg tror alle TV-kanalene skulle ønske å ha programmer som ratet så høyt i disse dager, sier Jan-Petter Dahl, kommunikasjonssjef i TV 2, til Nettavisen.

Programmet er nå inne i sin 10. sesong, og høyeste seertall så langt i år er 598.000 seere, inkludert opptakstall.

Dahl forteller at de tre siste sesongene har hatt omtrent like høye seertall med en andel mellom 30 og 35 prosent i aldersgruppen fra og med 12 år.

- «Jakten på kjærligheten» bidrar godt til å løfte TV 2s andel totalt sett. Programleder Marthe Sveberg er svært godt likt av TV-seerne, og vi i TV 2 er strålende fornøyd med hennes innsats, fortsetter han.

Hva synes du om «Jakten på kjærligheten»? Si din mening i kommentarfeltet!

Har du nyhetstips? Tips tommy.brakstad@nettavisen.no

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere