NA24.no

Kraftig stillingsfall på nettet

Sist oppdatert:
Også på nettet går antallet stillingsannonser kraftig ned. I november var fallet på 26 prosent.

Mindre er fallet på eiendomsannonser hvor fallet sammenlignet med samme periode i fjor viser et fall på ni prosent.

Sjekk ut NA24 Propagandas nye medieguide

Nedgang for rubrikk
Statistikken fra Interesseorganisasjonen for interaktiv markedsføring (INMA) viser at rubrikkannonser gikk ned med fire prosent i november. Størst var fallet innen stilling med 26 prosent, mens eiendom (-9), motor (-5) og annet (-5) sank mindre.

- Det er ikke overraskende at det er rubrikk som rammet hardest av konjunkturen og de tidene vi er inne i. Kategorien «Stilling Ledig» er både den største kategorien i rubrikkmarkedet på nett og når denne faller hele 26 prosent får det konsekvenser for omsetningsutviklingen. Noe stort sjokk er dette dog ikke, og det er åpenbart at dette gjenspeiler etterspørselen i markedet for øvrig, sier INMA-leder Børge Sandengen i en pressemelding.

Oppgang for merkevare
Merkevareannonsene har gått svakt fram sammenlignet med fjoråret. I november er fremgangen på én prosent sammenlignet med november i fjor.

Hittil i år har nettstedene som er med i INMA-statistikken solgt annonseplass for totalt 1,74 milliarder kroner. En fremgang på 120 millioner kroner sammenlignet med 2007.

- Stadig flere annonsører melder om økte digitale budsjetter neste år og vi forventer en positiv utvikling fremover, men akkurat nå sitter de fleste på gjerdet og avventer situasjonen. Merkevareannonseringen har over tid opparbeidet en god dokumentasjon og erfaringsbase over merverdien mediet og display ads skaper og vi tror på en positiv utvikling for denne kategorien videre, sier Sandengen.

Har du et medietips - kontakt NA24 Propaganda

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere