NA24.no

Kreative fag øker mest

Mens flere studieretninger opplever fallende søkemasser, opplever kreative fag en økende popularitet.

Dette er en trend som har pågått en tid ifølge en pressemelding fra NHOs landsforening for teknologi- og kunnskapsbedrifter Abelia. I år er det grafisk som er den store vinneren hos Norges Kreative Fagskole, veldig tett etterfulgt av journalistikk.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

Norges Kreative Fagskole skryter av en formidabel økning på 20 % søkere til sine utdanninger i 2008 i meldingen.

– Den kreative næringen er en vekstnæring som gir mange spennende og gode jobb muligheter, sier Erik Brandt, direktør ved Norges Kreative Fagskole.

- Det handler for mange om å realisere seg selv.

Westerdal stabil
Westerdals School of Communication har et stabilt antall søkere.

- Vi har 700 registrerte søkere som er igjennom en ganske omfattende opptaksprosess. 130 får plass, og dette har vært nokså stabilt de siste årene, forteller rektor og administrerende direktør Tom Kvisle til NA24 Propaganda.

Han mener tallene er svakere for den enkelte utdanningsinstitusjon, siden tilbudet innen kreative fag øker. Han er også redd dette kan gå ut over kvaliteten.

- Våre egne omdømmeundersøkelser viser at Westerdal, som merkevare, styrkes på bekostning av andre.

Økt interesse også på videregående
Informasjonssjef i Kunnskapsdepartementet, Egil Knudsen, opplever at de kreative fagene også i den videregående utdanningen øker.

- Vi i kommunikasjonsavdelingen sitter igjen med et inntrykk at økningen er størst for medier og kommunikasjon, musikk, dans og drama og idrett. Mediedekningen rundt om i landet speiler dette, sier Knudsen til NA24 Propaganda.

Har du et medietips - kontakt NA24 Propaganda

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere