*Nettavisen* Økonomi.

Krever kvart million etter horespøk

Foto: (Montasje)

Musikkskribent Arild Rønsen truer gratisavisen Natt&Dag.

29.10.09 14:22

I oktober fylte gratisavisen Natt&Dag 20 år. Redaksjonen brukte sine ressurser på å lage et jubileumsnummer basert på det beste av Natt&Dag fra 1989.

Nummeret inneholder blant annet gullkornene fra satirespalten kalt «overhørt».

Selv om innholdet i denne - «overhørt» - er fra 1990, kan republiseringen av spalten i 2009 koste avisen dyrt.

Årsaken er at musikkskribent og VIF.no-journalist Arild Rønsen krever flere hundre tusen kroner fra Natt&Dag. Hvis ikke, kan det bli søksmål mot hans tidligere konkurrent.

Bakgrunn
Musikkavisen Puls, hvor Rønsen var redaktør tidlig på 90-tallet, hadde den gang en egenannonse for å tiltrekke seg flere abonnenter.

I den fleipete annonsen fortelles det en spøkefull historie om en herværende platedirektør som hadde en helaften på byen. Direktøren spurte en taxisjåfør om han visste om en «tusenkroners-hore». Det gjorde sjåføren og fant frem til en journalist i Natt&Dag på «første og beste skjenkested».

Klikk på bildet for å forstørre.

Som et motsvar til annonsen svarte Natt&Dag på denne måten:

«I musikkavisa Puls siste egenannonse, nr. 5/90, forteller redaktør Arild Rønsen åpent om sitt forhold som horekunde. Rønsen er faktisk ordentlig selvutleverende og bretter i nærmest rørende ordelag ut om hvordan det er å ha en helaften på by`n uten å lykkes med damene, og først utpå morgenkvisten må gå til innkjøp av tjenester. Takker deg Arild...(1990)»

Denne spøken som ble trykt i Natt&Dag i 1990 har altså nå blitt gjengitt i 20-årsutgaven.

Det har det blitt rabalder av.

Truer med søksmål
- Omtalen inneholder alvorlige påstander om forhold som er både straffbare, og gjenstand for sosial fordømmelse, skriver Arild Rønsens advokat Øyvind Berre i et brev til Natt&Dag, og legger til at omtalen er grovt krenkende av Rønsen.

Advokaten hevder at Rønsen gjennom årtier har bygget seg opp et godt renommé som skribent, oversetter og forfatter. Dette skal nå være grovt krenket av avisen.

Rønsen har en lang liste med krav som må oppfylles. Hvis ikke dette skjer havner saken i Oslo Tingrett.

Smørbrødliste
1. Oktoberutgaven av Natt&Dag må trekkes tilbake og omtalen må fjernes.

2. Natt&Dags utgiver Innovation Media må betale Rønsen 200.000 kroner.

3. Ansvarlig redaktør Andreas Tylden i avisen må betale 30.000 kroner.

4. Natt&Dag må komme med et godt synlig dementi i novemberutgaven.

5. Natt&Dag må dekke Rønsens advokatutgifter.

- Innovation Media ønsker ikke å kommentere saken på det nåværende tidspunkt, da begge parters advokater er i dialog, skriver daglig leder Christian Rasmussen Innovation Media til NA24.

Sentral skribent
Arild Rønsen er mest kjent som entusiastisk supporter for fotballklubben Vålerenga. Han har også vært sentral som journalist, kommentator og redaktør i ulike deler av Presse-Norge de siste 20 årene.

På 80-tallet var han knutepunkt i ledelsen av popgrupper og jobbet aktivt som redaktør i musikkavisen Puls, som senere ble puls.no. I dag sitter han i redaksjonen i magasinet Jazznytt og er spaltist i Klassekampen.

Da NA24 ringer Rønsen sier han at han ikke vil kommentere saken på nåværende tidspunkt.

- Du får ingen kommentar før 15.30, men da er du velkommen, skriver han i en SMS.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.