NA24.no

Krever lavere reklamepriser

- Når opplaget faller må reklameprisene ned, mener styreleder i MIO.

Uke- og magasinpressen går tilbake, da må også reklameprisene reduseres, mener styreleder i Mediebyråenes Interesseorganisasjon (MIO) Arne-Inge Christophersen.

NA24 Propaganda - landets største medienettsted

Trend
Opplaget til bladene som er organisert i Magasin- og ukepresseforeningen (MUF) går tilbake med 2,4 prosent. Det overrasker ikke styrelederen.

- Det er en trend som har vært en stund så dette er ikke noe nytt. Det er slik bildet har tegnet seg de siste årene, sier Christophersen.

Han viser til at for eksempel Her og Nå går frem og at Se og Hør går tilbake er trender som medierådgiverne lenge har sett.

Les også: Tungt for Se og Hør

At Allers derimot går tilbake med hele 16,1 prosent i sitt opplag overrasker han.

- At Allers går så kraftig tilbake er overraskende. Det er mye og en stor endring på en så kort periode. Jeg er overrasket at det er så mye, sier han.

Lavere priser
Nå forventer Christophersen at også reklameprisene går tilbake.

- Titler som går ned i opplag vil måtte gå ned i prisonene sine, det vil være et krav, sier han bastant.

- Så du forventer reduserte priser nå?

- Ja, jeg tror at når det er en kraftig reduksjon, så tror jeg det vil være et behov for å ha andre priser.

Mens de store brede publikasjonene går tilbake, øker de smalere og mer nisjerettede publikasjonene. De sistnevnte mener Christophersen det også er behov for å se på reklameprisene til.

- Det er jo også snakk om samsvar mellom lesere og pris. Noen av nisjebladene er dyrere i forhold til antall lesere. Styrken til blader som Se og Hør er at de har vært gunstige og det tror jeg blir et krav fra annonsørene at det blir mer samsvar mellom de smale og brede titlene prismessig. Det tror jeg også forlagshusene vil merke, konkluderer Christophersen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere