NA24.no

Kritiker holder kjeft om egen rolleblanding

Foto: Johnny Syversen
Sist oppdatert:
PR-rådgiver Jarle Aabø langer ut mot Bjarne Håkon Hanssen, men vil ikke kommentere egen rolle.

Informasjonsrådgiver og eieren av PR-byrået Aabø & Co., Jarle Aabø, har profilert seg som svært kritisk til mye omtalte Bjarne Håkon Hanssens rolle og rådgivning for barnehageselskapet Espira. Både i Bergens Tidende og bransjetidsskriftet Kampanje har Aabø gått ut med sin kritikk.

Til Bergens Tidende sier Aabø at saken om oppdraget knyttet til Espira er den største PR-skandalen i Norges historie. Og han følger opp overfor Kampanje:

- Saken viser at han har et totalt fravær av akademisk kompetanse. Mange aktører har arbeidet for å heve den faglige og etiske kvaliteten i bransjen, og det har herr Hansen ødelagt ved å knipse med fingrene som en Snåsa-mann.

Vil ikke svare NA24/Propaganda24
Det Jarle Aabø ikke vil prate om er sin egen tilknytning til Espiras hovedeier, investeringsfondet Capman.

NA24/Propaganda24 vet at Capman sto på kundelisten til Aabø & Co, men at de har skiftet over til selskapet Aabø kritiserer, Bjarne Håkon Hanssens First House.

NA24/Propaganda24 forsøkte tre ganger å få et klart svar fra Aabø om tilknytningen til Capman, men den kjente PR-rådgiveren og kritikeren velger å ikke kommentere kundeforholdet.

- Stemmer det at Capman, som er hovedeier av Espira, var din tidligere klient? Hvis dette er riktig, hvordan harmoniserer dette med NIRs (bransjeorganisasjonen for konsulentfirmaer og konsulenter innen informasjonrådgivning i Norge journ. anm.) eget regelverk rundt uttalelser om tidligere kunder?

- Mine uttalelser handler kun om faget PR- og informasjonsrådgivning.

I en ny mail skriver NA24/Propaganda24:

- OK, greit nok. Jeg vil imidlertid ha svar på om: Capman, som er hovedeier av Espira, var din tidligere klient? Og: Hvordan harmoniserer uttalelser om tidligere klient med NIRs eget regelverk?

- Jeg finner det både faglig og etisk korrekt å delta i en debatt om PR- og informasjonsrådgivningsbransjen, og mine uttalser til Bergens Tidene og Kampanje har kun handlet om dette, svarer Aabø.

Dermed sender NA24/Propaganda24 en ny mail:

- Jeg forsøker en siste gang: Capman, som er hovedeier av Espira, var det din tidligere klient? Og: Hvordan harmoniserer uttalelser om tidligere klient med NIRs eget regelverk?

Denne gangen ønsker ikke Aabø å svare på NA24/Propaganda24s spørsmål.

Viktig med konfidensialitet
Styreleder Norske Informasjonsrådgivere, Hauk Lund, ønsker ikke å kommentere Aabøs utspill om Bjarne Håkon Hanssen direkte.

Han opplyser imidlertid til NA24/Propaganda24 at foreningens regler knyttet til tidligere oppdragsgivere går på konfidensialitet rundt kunden.

- I tillegg til dette følger vi jo vanlig forretningsetikk, knyttet til varsomhet rundt tidligere kunder.

Lund sier imidlertid at noen av hans medlemmer har tatt på seg rollen som samfunnsdebattanter, og må få lov til det.

- Selv om noen for eksempel har hatt Statkraft som kunde en gang i tiden, må man jo ha lov til å uttale seg kritisk til kraftlinjen i Hardanger, trekker Lund frem som et eksempel.

Aabø & Co. er ikke medlemmer av NIR.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere