*Nettavisen* Økonomi.

Kutter halv milliard i papiravisene

Foto: Morten Holm / SCANPIX

- De strukturelle endringene i mediebransjen fortsetter, sier Ryssdal.

10.08.12 11:09

Schibsted har i dag lagt frem sin rapport for 2. kvartal 2012, som viser driftsinntekter på 3,8 milliarder kroner. Det er en underliggende økning på 2 prosent sammenlignet med samme periode i 2011.

Nettrubrikk-virksomheten som Finn.no økte inntektene med 16 prosent. Inntektene i mediehusvirksomheten i Schibsted Norge falt med 2 prosent, mens Schibsted Sverige hadde en tilbakegang på 1 prosent.

- I 2. kvartal hadde Schibsted Media Group god vekst for nettrubrikk. Mediehusene fortsatte å jobbe hardt med å tilpasse seg stadige strukturelle endringer og svekkede annonsemarkeder, sier konsernsjef Rolv Erik Ryssdal i en pressemelding.

FØLG NA24 PROPAGANDA PÅ FACEBOOK HER

- Lovende utvikling
- Inntektsveksten for nettrubrikk var 16 prosent i 2. kvartal. Jeg er spesielt godt fornøyd med den gode utviklingen for vårt franske rubrikknettsted Leboncoin.fr. Selv om nettstedet allerede er en stor suksess, er vi overbevist om at det har enda større potensial for inntekter i årene som kommer. I Skandinavia har Finn.no og Blocket.se stødig utvikling, mens våre spanske virksomheter Anuntis og InfoJobs.net gjør en god jobb i krevende markeder. Mange av våre nyere nettsteder har også en lovende utvikling, sier Ryssdal, i meldingen.

- Mediehusene våre gjør det bra i utfordrende markeder. Til tross for at de opererer i omgivelser hvor trykte publikasjoner er under press både fra fallende opplag og svekkede annonsemarkeder, klarer de å produsere godt innhold og opprettholde en tilfredsstillende lønnsomhet. De digitale inntektene vokser godt. Vi jobber med å innføre ulike modeller for brukerbetaling for redaksjonelt innhold på nettet, med lovende resultater, forteller Ryssdal i meldingen.

Kutter 500 millioner
- De strukturelle endringene i mediebransjen fortsetter. Smarttelefoner og lesebrett setter ytterligere fart på overgangen til digitale plattformer. Vi må derfor gjøre to ting: Fortsette å styrke vår digitale kompetanse og kapasitet samtidig som vi tilpasser kostnadene. Som en konsekvens av dette tar Schibsted sikte på å redusere kostnadsbasen med om lag 500 millioner kroner de neste to årene. Tiltakene vil hovedsakelig bli gjennomført i de abonnementsbaserte mediehusene i Norge og Sverige, i tillegg til Spania. Vi er overbevist om at redaksjonelle produkter vil være etterspurt og danne grunnlag for en sunn og lønnsom virksomhet også i den digitale fremtiden, forklarer konsernsjefen i meldingen.

Det vil med andre ord si at de store kuttene blant annet blir tatt i aviser som Aftenposten, Bergens Tidene, Fedrelandsvennen og Stavanger Aftenblad.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.