NA24.no

Valuta USD 7,77 EUR 9,60 GBP 11,12 SEK 92,37
Oslo Børs 0,19%

Kutter ikke i reklamen

Sist oppdatert:
Annonsørene kutter ikke selv om de økonomiske utsiktene er dystrere.

- Det er ingen som trekker i nødbremsen, sier daglig leder Harald Strømme i Try reklamebyrå til NA24 Propaganda.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

Styreformann Arne Inge Christophersen i mediebyråenes interesseorganisasjon sa på en presentasjon fredag at inntrykket de satt med var at annonsørene ikke kuttet i medieinnrykk, men at de bremset noe på produksjon av ny reklame.

Av de byrålederne NA24 Propaganda har snakket med er det få som mener MIO har det rette inntrykket av dagens situasjon.

- Ingen omlegging
Strømme sier de ikke har fått noen signaler om at det er større forandringer i vente.

- Harald A Møller har vel sagt offentlig at de skal kutte i budsjettene, men bortsett fra det har ikke vi fått noen signaler om at det er noen snarlige kutt i vente. Jeg har ikke inntrykk av at det er noen som har gjort noe større med 2008-budsjettene sine og det er vel først i 2009 at vi får se om annonsørene blir litt mer påholdne, sier Strømme.

Han sier han tror det kan bli snakk om at annonsørene gjør en forsiktig justering og ikke noen større omlegging.

Mye kan gjenbrukes


Heller ikke DDB-leder Rolf Stokke mener man kan spore noen endringer.

- Jeg mener norske annonsører har vært forsiktige i mange år. Jeg har ikke noe inntrykk av at de har blitt mer forsiktige nå. Det er naturlig at man bruker noen annonser og filmer om igjen, men det sier vel også noe om at det er noen reklamer som har lang levetid. VG kjører for eksempel en ti år gammel reklamefilm, sier Stokke.

Han sier reklamebyråene først og fremst skal leve av å gi gode råd og bidra med markedsføringsinnsikt og at produksjon av reklame bare er en av inntektskildene.

Det er særlig bil- og båtbransjen som er spådd å få en salgssvikt.

- Vi har både båt- og bilkunder. Men om de skal kutte er noe de får svare på selv, sier Stokke.

Reklamebyråleder Tom Søgård i Dinamo Reklame sier de foreløpig ikke har merket at annonsørene har blitt mer forsiktige.

- Men vi er heller ikke så eksponert i de bransjene hvor det spås størst nedgang, sier Søgård.

- Har blitt strammere
Den eneste som er med på påstanden om at det har vært en liten nedkjøling blant annonsørene er konsernsjef Thomas Høgebøl i McCann Worldgroup.

- Det var en veldig forsiktig start på august for flere byråer, men så tok det seg veldig bra opp mot slutten av måneden. Mitt inntrykk er at vi må jobbe mer for å få prosjekter satt i gang nå enn det som har vært normalen det siste året. Men når det er sagt så må du også få med at jeg mener prosjektene er der. Vi har vært gjennom en priviligert periode hvor mange oppdrag har kommet nærmest av seg selv. Jeg tror alle må være forberedt på at det blir vanskeligere, men jeg tror fremdeles på et bra 2008, sier Høgebøl.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere