NA24.no

Kvasir blir ny

Foto: Tommy Brakstad
Sist oppdatert:
Ga assosiasjoner til grøt, grovbrød og Nora Brockstedt. Noe måtte gjøres.

Tirsdag er oppussingen av Eniro-eide Kvasir ferdig. Nå skal et over syv år gammel design byttes ut med et nytt.

NA24 Propaganda har sniktittet på de nye fjærene til søkemotoren som hevder å være Norges største.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

Kvasir ble etablert i 1995, som en del av Oslonett. Den var da manuelt redigert og ga oversikten over norske nettsteder. Siden den gang har siden vokst og endret seg en rekke ganger.

I dag er Kvasir på ellevteplass på TNS Metrixs liste over mest besøkte nettsteder. Nesten 200.000 nordmenn bruker søkemotoren daglig.

Kontroversielt søkefelt
Flere millioner er brukt for å gjøre nye Kvasir ferdig. Og den nye siden lover bra.

Søkevinduet bærer preg av en langt mer oversiktlig og kompakt forside. Designet har også fått et spenstig løft med bruk at en utradisjonell ny logo og en - kanskje for noen - kontroversiell innpakning av søkefeltet.

Trefflisten tjenesten gir er langt mer omfattende enn det man vanligvis ser. Den inneholder flere spalter og gir en mer utfyllende tilbakemelding på søket. Kvasir har også hentet inn treff fra flere kilder. Store norske leksikon er en av dem.

Det var en stolt produktsjef som avslørte deler av det nye designet under en rask gjennomgang før helgen.

Startet i januar
- Hele denne prosessen startet i januar 2008. Da skjønte vi at her må vi gjøre noe, sier Ingrid Støver Jensen, produktansvarlig for Kvasir hos Eniro Norge.

Jensen legger til at satsingen er gjort for at søkemotoren ønsker å ta markedsandeler.

- Det å investere i tjenestene er en forutsetning for å kunne være med, fortsetter hun.

Kvasir har under utviklingen av det nye grensesnittet brukt egne ressurser, men har også fått hjelp utenifra.

- Vi har brukt fokusgrupper, hvor fem-seks forskjellige grupper skulle klippe og lime fra forskjellige ukeblader hva de assosierte rundt Kvasir, forteller Jensen.

Lyste rødt
Bilder av grøt, h-melk, grovbrød, torsk og Nora Brockstedt var noe av det som ble klippet ut av ukebladene og limt opp på veggen for å illustrere Kvasir.

- Det som er bra med det er at det er norske kjerneverdier, men samtidig er det liksom noe som er på hell - og det var da det røde flagget gikk opp for oss, sier hun.

- Vi ønsker ikke å bare være en tjeneste for eldre. Vi må også fornye oss.

Hun forteller at de hadde ønske om å fornye seg og signalene de fikk fra fokusgruppene var med på å sette fart i prosessen.

Produktsjefen vil ikke ut med hvor mye de har brukt på den nye løsningen men røper at det er snakk om et millionbeløp - som er over noen og under ti. Making Waves og Naked Communcations har bistått i utviklingen.

Meld deg på NA24 Propagandas nyhetsbrev

- Naked har hjulpet oss med hva vi skal fokusere på i den nye løsningen og de har også designet logoen, forteller produktsjefen.

Jensen forteller videre at de underveis også har brukt mye tid på testing.

- Vi lærte mye av lanseringen av Kavsir Junior i høst. Da jobbet vi med elever på ulike skoler og observerte hvordan de brukte søkeverktøyene. Mye av denne erfaringen har vi tatt med oss under testingen av nye Kvasir.

Ingrid Støver Jensen, produktsjef for norske Kvasir.

Hun forteller at de også har brukt avanserte verktøy for å teste den nye portalen.

- Vi har tatt i bruk «eye trackere», en innretningen som observerer hvor øyet ser på skjermen. På søkesiden faller øynene naturlig på søkefeltet og søkeknappen. Mens på treffsiden lærte vi mye som vi tok med oss i utviklingen av designet.

Mer underholdning
Jensen har lang erfaring med søkemotorer og ikke minst Kvasir. Hun har siden starten i bransjen 1994, fulgt Kvasir enten som ansatt eller flittig bruker, og har siden 1999 vært fast ansatt og fulgt Kvasir gjennom tre ulike eiere. I dag er Kvasir eid av Eniro.

- Jeg har jobbet i noen selskaper underveis, men har vel store deler av tiden fulgt Kvasir. Det har vært utrolig gøy å følge utviklingen fra den rene listene som søkene ga til de mer rikere søkeopplevelse som man får i dag, smiler hun.

Jensen tror at framtiden ikke bare vil dreie seg om søk etter informasjon, men at det etter hvert også vil bli en form for underholdning.

- Hva tror du vil være de viktigste utviklingen for nettet i framtiden?

- Jeg tror tilstedeværelsen vil øke. Sosiale medier er et godt eksempel på det. Man trenger jo ikke lenger å ha en nettside for å bli funnet på nettet.

Men hun er litt usikker på personalisering og brukertilpasningen av nettet.

- Man har lenge hatt mulighet for å personalisere egne verktøy og sider på nettet, men våre undersøkelser viser at det er svært få som gjør det. Jeg tror det vil endre seg dersom det kommer en eller annen «killer-applikasjon» som vil gjøre dette på helt andre måter.

Hun er uansett ikke redd for søkemotorens framtid.

- Du klarer ikke å forholde deg til internett dersom du ikke har en søkemotor som kan hjelpe deg i å finne fram.

Kjempet på feil bane
- Hva gjorde Schibsteds Sesam feil?

- Etter mitt vett var Sesam feil å gå rett i strupen på Google. Dette førte til at de hele tiden blir sammenlignet med Google og skulle slåss på kjempens hjemmebane. Det gjelder å finne sin egen unike posisjon. De kunne kanskje gitt det mer tid. Man må bygge sten på sten, sier hun.

Kvasirs siste sten legges ned tirsdag klokken 10.

Har du et medietips - kontakt NA24 Propaganda

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere