*Nettavisen* Økonomi.

Landskampen ga ny seerrekord for TVNorge

Per Ciljan Skjelbred hadde grunn til å fortvile etter å ha bommet på en kjempesjanse i 0-1-tapet mot Ungarn. Men for TVNorge ble det en jubelkveld. Foto: Heiko Junge (NTB scanpix)

På det meste hadde kanalen en seerandel på 67 prosent torsdag kveld.

13.11.15 10:58

For andre gang på en måned har TVNorge satt ny seerrekord. EM-kvalifiseringskampen mot Italia 13. oktober ble sett av 1.088.000 seere. Det var 55.000 mer enn «Big Brother»-finalen i 2001, som i 14 år var kanalens seerrekord.

- Spretter champagnen
I dag har TVNorge og eieren Discovery Networks Norge grunn til å juble på nytt. Torsdagens EM-playoffkamp mot Ungarn ble i snitt sett av nesten 1,1 millioner nordmenn.

- Det lukter rekord av de foreløpige tallene, som er på 1.099.000 seere. Jeg regner med at man spretter champagnen i Nydalen, dersom ikke de ansatte er slitne etter gårsdagens vårlansering, sier TV-ekspert Glenn Engebretsen iMEC til Nettavisen.

Engebretsen er imponert over at TVNorge satte enda en seerrekord.

- For Discovery Networks Norge er dette veldig gode tall. EM-kvalik er optimalt for kanalen når det gjelder å ivareta TV-rettighetene, og det er ikke umulig at returkampen i Ungarn blir sett av enda flere.

1.266.000 seere på det meste
MECs tall viser at det var flest seere under den spennende andreomgangen, da Norge desperat forsøkte å utlikne Ungarns 1-0-ledelse.

- Helt på tampen av kampen hadde TVNorge hele 1.266.000 seere. Markedsandelen under matchen var på 59 prosent, men på det meste var andelen på utrolige 67 prosent.

Jan-Erik Aalbu, sportssjef i TVNorge og Discovery Networks, har ikke vært tilgjengelig for kommentarer så langt i dag.

Les mer om Norges EM-playoff:

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag