NA24.no

Leker seg til kunder

Second Life kan by på mye virtuell moro i forretningsøyemed.

Dataspilluniverset Second Life, til dels en virtuell kopi av vår virkelige verden, kan brukes til så mangt hevder det norske reklamebyrået Design Container.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

For mange bedrifter er og blir den virtuelle verdenen Second Life (SL) et veldig reelt tapssluk. Men ikke alle. Design Container har blant annet bygd DnB Nors SL-kontor, og mener de har funnet en god virtuell forretningsplattform.

Jeg møter selvsagt Linn-Cecilie Hansen, også kjent som Design Containers SL-prosjektleder Ela Oliva, i dataspill-verdenen SL.

- Hva ser du som primærformålet med å være her?

- Det er flere ting: vi er et reklamebyrå, så vi blir nødt til å følge med på trender, ny medier etc. I starten var vi her for å utforske. Vi er også veldig lekene og liker ny teknologi, så vi har hatt det mye gøy her mens vi bygger.

- Og rent konkret?

- Vi bruker SL til å ha møter med SL kunder og kunder som ikke selv er i SL, forretningspartnere i SL, til lek og moro, inspirasjon osv. Vi blant annet hatt kundemøte i SL med et norsk selskap det var geografisk umulig for oss å møte i den virkelige verden. Du får mye mer personlig kontakt når du møtes slik enn det du gjør på telefon- eller webkonferanse. Dessuten viser vi frem noen av prosjektene våre her.

- Vi har jobbet mye med nettverksbygging her i SL, og jeg har startet en gruppe for reklamebyråer med byrå i SL, «Advertising for Life». Vi møtes i den virtuelle verdenen omtrent en gang i måneden: utveksler erfaringer både fra SL og virkeligheten, diskuterer design etc.

- Vi er det eneste norske reklamebyrået her: i gruppen min er vi fra ti forskjellige land. Både India og USA er med. Fordelen er at vi ikke er konkurrenter i den virkelige verden og fritt kan dele erfaringer. Mange av disse har vi møtt via søkefunksjonen til SL.

- Har dere fått kunder via Second Life?

- Vi har fått oppdrag på andre områder enn SL etter at folk har lest at vi er til stede i SL, men det er ikke den primære måten vi får kunder på.

- Slik vi ser det er SL akkurat som en nettleser, som Firefox eller Explorer, bare tredimensjonal. SL har mye av de samme funksjonene.

- Hvorfor er det så mange selskaper som ikke får det til i SL?

- Mulighet til sosial interaksjon er den store fordelen med SL, men det forutsetter at man faktisk har folk til stede her. En del bedrifter har kjøpt eiendom i SL og forventer at folk bare skal dette innom til tross for at bedriften ikke har noen ansatte til stede der - det fungerer ikke.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere