Gå til sidens hovedinnhold

Lengre mellom luksusannonsene

Livsstilsmagasinene må belage seg på lavere annonseinngang.

Markedet for luksusvarer har tilsynelatende blitt mindre berørt av finanskrisen enn andre varegrupper, nå drar luksusfabrikantene ned på markedsføringen.

Sjekk ut NA24 Propagandas nye medieguide

Det er New York Times som skriver at flere luksuslanseringer legges på is og at luksusfabrikantene planlegger å dra ned på markedsføringen.

Designer Marc Jacobs holdt en overdådig fest for presse og forbindelser i fjor, den attende i rekken. I år er festen avlyst.

- Jeg hadde ikke noe annet valg enn å avlyse gitt det finansielle klimaet, sier Jacobs forretningspartner Robert Duffy til NY Times.

Salget av luksusprodukter skal ha gått svakt ned fra juni i USA, men fallet har tiltatt de seneste månedene. Ifølge Mastercard har luksuskjøpene blitt redusert med over 20 prosent bare i oktober.

Det er dårlig nytt for alle de bilagene og magasinene som har dratt inn gode inntekter fra annonser for luksusprodukter.

Luksuskategorien hadde inntil august en annonseoppgang i USA og rådgiver Alexander Duckworth i selskapet Point One Percent sier man nå bare har sett begynnelsen på nedgangen.

- Dette har slått hardere ut på toppen enn det som har vært vanlig ved andre økonomiske nedgangsperioder. Det har slått hardt og det har skjedd fort, sier Suckworth.

NY Times har snakket med flere annonsører i dette segmentet som er klare på at de kommer til å dra ned på annonsekronene i tiden fremover.

Har du et medietips - kontakt NA24 Propaganda

Reklame

Husker du disse to idiotene?

Kommentarer til denne saken