*Nettavisen* Økonomi.

Leserne rømmer fra DN og Finansavisen

Foto: Solum, Stian Lysberg (Scanpix)

Ikke bare tabloidene sliter. Nå faller også økoavisene.

15.09.10 13:05

Det siste året har Dagens Næringsliv mistet 10 prosent av sine lesere, mens konkurrenten Finansavisen har tapt 12 prosent av lesermassen.

Det viser ferske lesertall presentert av Mediebedriftenes Landsforening.

Nedgangen for alle papiravisene er totalt på syv prosent, sammenlignet med samme periode i fjor.

Dermed faller økonomiavisene klart mer enn avismarkedet generelt. Det er et trendbrudd. Disse avisene har inntil nå holdt seg godt oppe, mens opplagsfallet primært har rammet generelle aviser, og aller mest løssalgsavisene Dagbladet og VG.

Og selv om Dagbladet og VG nå kan trøste seg med andres fiasko, har de ingen suksess å glede seg over.

Dagbladets lesertall faller 15 prosent, VGs 13 prosent.

Bedre i regionene
De større regionavisene og de mange lokalavisene har samlet sett også tilbakegang, men langt mindre faretruende. Disse er i mye større grad enn Dagbladet og VG basert på abonnement heller enn løssalg.

Generelt er det svake tall for nisjeavisene, ikke bare innen økonomi. Nationen faller 17 prosent og Vårt Land 9 prosent. Dagsavisen holder seg derimot godt oppe, med et fall på beskjedne 2 prosent. Klassekampen klarte en vekst på 1 prosent.

Digital vekst
For mediehusene totalt sett er det en trøst at det er leservekst på nett og mobil, men de store pengene har tradisjonelt ligget i papirutgavene.

- Det er ingen tvil om at de papirbaserte avisproduktene sliter med å holde på sine lesere, sier Helge Holbæk-Hanssen, fagsjef i Mediebedriftenes Landsforening.

Lesertall for de største avisene:

  • VG 952
  • Aftenposten morgen 695
  • Dagbladet 469
  • Aftenposten aften 333
  • Dagens Næringsliv 271
  • BT 241
  • Adresseavisen 215
  • Stavanger Aftenblad 172
  • Dagsavisen 113
  • Fædrelandsvennen 108
  • Romerikes Blad 105
  • Drammens Tidende 100
  • Morgenbladet 96
  • Sunnmørsposten 96
  • Finansavisen 95
  • Vårt Land 95

Tallene er i tusen lesere. Kilde: Forbruker & Media-undersøkelsen, som er gjennom ført av TNS Gallup for Mediebedriftenes landsforening.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.