NA24.no

Liten lysning i reklametallene

Mediebyråenes interesseorganisasjon, MIO
Mediebyråenes interesseorganisasjon, MIO Foto: Helge Wekre, NA24
Sist oppdatert:
Nedgangen i annonseomsetningen er «bare på 15 prosent» etter elleve måneder.

Annonsestatistikken fra Mediebyråenes Interesseorganisasjon (MIO) viser at nedgangen i annonseomsetningen gjennom mediebyråene er redusert fra oktober til november.

Etter årets ti første måneder var fasit 16,6 prosent nedgang sammenlignet med samme tid i 2008. Når tallene for november også foreligger er nedgangen redusert til 15,1 prosent.

Stort sett alle mediekategorier viser en fremgang fra oktober til november. Størst prosentmessig nedgang har kinoreklamen som er redusert med 40,5 prosent. Målt i rene penger er nedgangen størst for mediekategorien dagsaviser, der 375 millioner annonsekroner formidlet gjennom mediebyråene har forsvunnet.

Prosentvis minst nedgang er det for internett hvor nedgangen er på 8,4 prosent. Antallet annonsekroner som er formidlet gjennom mediebyråene til ulike nettmedier er redusert med drøyt 70 millioner kroner.

TV er den største annonsekanalen i MIOs statistikk med en markedsandel på 31,1 prosent. Dagspresse har en markedsandel på 29,6 prosent og internett er tredje største kanal med en markedsandel på 12,9 prosent.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere