*Nettavisen* Økonomi.

Lover fotball for alle penga

Foto: AFP/Scanpix

Har fått nettrettighetene til Premier League i Norge og lover «fotball for alle penga».

Rettighetene er det ABC Startsidens eier, Telenor, som har sittet på. Nå er de overført til datterselskapet.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

Ansvarlig utgiver Espen Udland har tro på at Premier League-fotball vil drive trafikk til siden.

- Ja, det tror vi definitivt. Det var nesten to millioner som var og så en tippeligakamp sist sesong og nesten 80.000 norske medlemmer i de ulike Premier League fanklubbene, så vi har tro på at dette fort kan gi noen titusener av nye brukere til siden, sier Udland til NA24 Propaganda.

Ett døgns forsinkelse
Tjenesten skal være gratis for brukerne og finansieres med reklame. Startsiden får imidlertid ikke lov til å sende klippene umiddelbart etter kampene.

- De kampene som spilles på lørdag kan vi legge ut klipp fra natt til mandag, mens søndagskampene blir lagt ut natt til tirsdag. I tillegg til klipp på mellom 30 og 60 sekunder fra hver kamp, får vi også bilder fra rundens mål og rundens tabbe, samt historiske perler fra arkivet, sier Udland.

Klikk på bildet for å forstørre.

Innkjøringsfase
Startsiden fikk de attraktive rettighetene for en uke siden og har siden jobbet intenst med å få tjenesten på bena.

- Det er mye som skal gjøres, alt fra ny design, blokkering av utenlandske brukere og tekniske løsninger. Vi har stått på og har en førsteversjon av tjenesten oppe nå. Jeg vil understreke at vi anser de neste ukene som en prøveperiode og tjenesten kommer nok til å bli utviklet mye i tiden fremover, sier Udland.

Han håper de skal bli kjent som Premier League nettstedet i Norge.

Vil reklamere
Udland tror tjenesten skal bringe nye brukere til siden og åpner for å annonsere også hos andre medier.

- Det er klart at vi tror at dette er interessant for mange og når vi har funnet en løsning som fungerer bra kommer vi nok til å ta i bruk betalt kommunikasjon, sier Udland.

Han forteller om god respons fra annonsørene.

- Det er flere som har snudd seg rundt på kort varsel etter at vi informerte om den nye tjenesten. Det tar fort noen dager å få dette klart og allerede i dag hadde vi dedikerte annonser. Vi har også fått en lang rekke med interessante leads å følge opp i ukene fremover, så det ser bra ut, sier Udland.

Har du et medietips - kontakt NA24 Propaganda

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.