Gå til sidens hovedinnhold

Lucia-barn skapte rasistisk hatstorm

Et reklamebilde av et Lucia-barn med mørk hud har fått hatet til å koke på sosiale medier i Sverige. Motreaksjonene lot ikke vente på seg.

En kjærlighetsbølge har skylt over hatet, skriver det svenske nyhetsbyrået TT.

Bildet av barnet, som det er vanskelig å fastslå kjønnet på, og som er utstyrt med hvit kappe og lys på hodet, utløste først en rekke negative kommentarer på sosiale medier.

Les også: Ett år etter kåringen blir Mohsan Raja fortsatt hetset på nettet

«Kvalmt av dere å gjøre narr av våre nordiske tradisjoner på denne måten», heter det i ett av innleggene. En annen skriver «Faen, jeg spyr».

Det er butikkjeden Åhléns som står bak reklamen som vekker så sterke reaksjoner på ytre høyrefløy i Sverige.

– Det er utrolig støtende å se disse hatefulle kommentarene, sier Åhléns kommunikasjonssjef Weronika Nilsson til Nyheter24.

De opprørte skribentene reagerte på at barnet ikke var hvitt, og at det var umulig å avgjøre om det var en jente eller gutt.

– Alle har rett til å være Lucia om hen vil, sier Nilsson, og bruker det kjønnsnøytrale personlige pronomenet som mange svensker har tatt i bruk.

Kommentarene har imidlertid ført til en motreaksjon, der mange hyller Lucia-barnet. Søndag morgen hadde bildet fått knapt 200 sinte reaksjoner på Åhléns Facebook-side, mens over 10.000 har trykket på «like»-knappen. (©NTB)

Les også: Kjetil Rolness skal lede Nettavisen-konferanse om islam og ytringsklima

Reklame

Siste sjanse: Salg på Pyton-helt, Pondus og mye annet

Kommentarer til denne saken