*Nettavisen* Økonomi.

Lurte Dagbladet i stry med falsk Try - dumpes

Foto: Kallestad, Gorm (SCANPIX)

Dagens Næringsliv kutter ut professoren som lot som han var reklamemann.

10.02.09 09:25

Forbruksforsker Runar Døving skrev i samarbeid med Trond Blindheim, som er rektor på Oslo Markedshøyskole, et innlegg til Dagbladet i navnet til reklamemann Kjetil Try .

Sjekk ut NA24 Propagandas nye medieguide

Innlegget har skapt reaksjoner og Dagbladet har lagt seg flate overfor Try og beklaget svikt i sine rutiner.

Får sparken som spaltist
I dag sier lederen for Dagens Næringslivs Etter Børs-sider, Trygve Aas Olsen, at de ikke lenger vil benytte Døving som fast spaltist.

- Saken har definitivt skadet Runar Døvings omdømme. Leserinnlegget han forfattet på vegne av «Kjetil Try» i Dagbladet var dumt, og får ham til å fremstå som useriøs. Han har begått en kardinalsynd ved å henvende seg som han gjør til publikum, som han rett og slett lurer, sier Trygve Aas-Olsen til Kampanje.

Aas Olsen sier saken er problematisk for avisen.

- Dagens Næringsliv låner ut sitt gode navn og rykte til de faste frilanserne vi har avtale med, inkludert Runar Døving. Nå, etter denne saken, blir det problematisk for Dagens Næringsliv. Derfor vil det nok gå en stund før Runar Døving fremstår som en av våre faste frilansere, sier Aas-Olsen til Kampanje.

Les hele kronikken fra Runar Døving her

Svekker forholdet til pressen
Informasjonsrådgiver Jarle Aabø mener påfunnet fra professorene Døving og Blindheim er et «pikant intermezzo».

- For det brede lag vil jeg tro at de fleste synes dette er kostelig, men i forhold til pressen er dette svært uklokt. I realiteten har Blindheim og Døving utnyttet «noen andre» altså pressen, for å ta hevn på en de tydeligvis ikke liker. Dette kan oppfattes som dårlig folkeskikk. Når det gjelder trikset «å lure pressen» er dette heller ikke en farbar vei for rikssynsere som trenger pressens velvilje. Dessuten ligner dette trikset på en ordentlig dårlig aprilspøk, noe som alltid ergrer mer enn det gleder. Slik sett er dette amatørskap, fordi det er umulig å fatte hvilken debatt de eventuelt måtte ønske seg, sier Aabø til NA24 Propaganda.

Har du et medietips - kontakt NA24 Propaganda

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag