NA24.no

Lyttersuksess for radio

Kanalene har vært på radiobølgelengde med lytterne i år.

Særlig Kanal 24 og NRK P3 har gjort det godt de siste månedene, og juni var Kanal 24s beste måned siden oppstarten i 2004.

NA24 Propaganda – landets største medienettsted

God utvikling
Ifølge Kanal 24-sjef Jan Erik Pedersen er radiokanalen veldig fornøyd med utviklingen, og at kanalen befester sin posisjon som landets tredje største radiokanal.

- Juni hadde kanalen fantastiske 6,3 prosent markedsandel i aldersgruppen 12+ år. Dette er hele 43 prosent høyere enn snittet fra mai til desember 2006, og veldig hyggelig tall. Det som er godt er at økningen har kommet måned for måned. Vi har ikke tatt noen ekstraordinære tiltak og har likevel klart å øke lyttertallene. Det har vært en god organisk vekst og vi håper og tror at det vil holde seg, sier han til NA24 Propaganda.

Allsidig P3
Også NRKs radiokanaler har hatt et godt halvår, og særlig P3 har opplevd en sterk økning, også da i juni måned.

- Totalt sett for NRK er vi kjempefornøyd. Med den store andelen av markedet vi nå har er det umulig å være misfornøyd. Vi er også svært fornøyd med at P3 går frem og gjør det såpass bra. Aldersgruppen til P3 er svært viktig for oss, og vi får flere lyttere gjennom kanalen, sier Øyvind Vassaasen, radiosjef i NRK, og legger til:

- P3 er flinke til å ta i bruk flere plattformer, som med P3-TV og nettsider. Målet med kanalen er å få ut interessant og spennende innhold til de under 30, og slikt sett gjør de en glimrende jobb. Innholdet, samt de nye plattformene, skaper en helhet i P3-universet.

Tøft, men stabilt
Både P4 og Storbyradioen har så langt i år hatt relativt stabile lyttertall, og P4 er fortsatt landets nest største kanal, men programsjef André Winje Arntzen innrømmer likevel at vinteren var litt tøff.

- Alt i alt er vi ganske fornøyd med tallene for første halvår, men det har vært en litt tøff vinter som følge av at det har vært en del store vinterarrangementer og lignende. Dette har da gått litt utover radiolyttingen, men vi føler likevel at vi totalt sett har gjort det ganske bra, sier han.

Storbyradioen har det på sin side litt tøffere sommerstid, når mange by lyttere drar på ferie. Likevel har kanalen hatt en god utvikling i forhold til målgruppene 12-34 og 20-39 år.

- Tallene så langt i år er ikke helt sammenlignbare med de fra i fjor, i og med at det var flere i Radio 1 da. Men vi ser at vi utvikler oss i forhold til de to målgruppene våre, og det er veldig positivt. I tillegg øker lyttertiden noe, så alt i alt er det jo en positiv trend. Sommeren er da litt annerledes for oss i og med at vi har en mer begrenset distribusjon og mange av lytterne våre drar ut av byene, men lyttingen på radio blir mer og mer fragmentert og vi jobber hele tiden med utvikling, sier Bente Klemetsdal, administrerende direktør i SBS Radio, og legger litt humrende til:

- men det at NRK får enda flere lyttere, det liker jeg ikke.

Gjennomfører endringer
Ifølge Winje Arntzen har P4 planer om å utføre en del endringer etter sommeren, blant annet skal radiofrokosten med Tor Andersen og Bjørn Faarlund utvides en time.

- Gjennom første halvår har vi gjennomført en del endringer som lytterne har hatt glede av, og vi har et konstant fokus på innhold. Fra høsten av planlegger vi å gjøre flere justeringer. Radiofrokosten blir en time lenger og vil altså vare frem til klokken ti. Det er noe helt nytt som ingen andre kanaler gjør. De fleste kanalene avslutter radiofrokosten klokken ni, men tilbakemeldinger fra lytterne våre har vist at de gjerne vil at radiofrokosten skal vare litt lenger. Dette blir da en av de store endringene vi gjør etter sommeren, så det er altså mye spennende som skjer fremover, sier han.

Også Kanal 24 jobber med utvikling og forbedring.

- Sendeskjemaet vårt er hele tiden under utvikling og blant annet har endringene av morgenshowet vårt ført til økte lyttertall. Det er veldig godt å se at dette programmet nå sitter. Fremover ønsker vi å fortsette å gjøre det som ser ut til å gå bra, samtidig som vi ønsker å bli enda flinkere. Det er alltid masse små detaljer å ta for seg, og det er det vi skal gjøre nå. Vi vil rett og slett gjøre de enkelte programmene enda bedre, sier Pedersen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere