NA24.no

Valuta USD 7,77 EUR 9,60 GBP 11,12 SEK 92,37
Oslo Børs 0,19%
Foto: Forbrukerombudet

Matvarekjeder må endre markedsføring

Sist oppdatert:
Forbrukerombudet reagerer på nøkkelhullvarene

Mange dagligvarebutikker markedsfører nå reduserte priser på nøkkelhullsvarer.

– Det er positivt med priskonkurranse i dagligvarebransjen, men vi vil presisere overfor kjedene at rabatten som benyttes i markedsføringen skal være reell, sier forbrukerombud Gry Nergård.

Forbrukerombudet har derfor sendt brev til samtlige matvarekjeder med informasjon om kravene som stilles til slik markedsføring.

Markedsføring av nøkkelhullsvarer
Nøkkehullsvarer er matvarer med krav til minimumsinnhold av fiber, og maksimumsinnhold av fett, sukker og salt. At varene er merket med nøkkelhull betyr ikke nødvendigvis at de er sunne, men næringsmessig sunnere enn andre varer innenfor samme varegruppe.

Forbrukerombudet har tidligere informert aktører i dagligvarebransjen om lovens krav til salgsmarkedsføring og hvilke krav som stilles til bruk av førpris som sammenligningspris. Ombudet ser positivt på konkurransen i dagligvarebransjen og fokus på reduserte priser på sunnere matvarer, men stiller krav om at ikke markedsføringen skal være villedende eller i strid med markedsføringsloven på annen måte.

Sammenlign priser
Løfter om at varene er satt ned i forhold til førpris er ikke i seg selv en garanti for å gjøre et godt kjøp. Forbrukerombudet oppfordrer forbrukerne til å sammenligne prisene i de forskjellige butikkene. Det lønner seg å kjøpe varene i den butikken som har den laveste nå-prisen, ikke i butikken der rabatten er størst.

– Vil du være sikker på og finne de billigste varene, må du sammenligne prisene i flere butikker, sier Gry Nergård.

Kravene til markedsføring av reduserte priser
Ved salgsmarkedsføring, dvs. der det i kampanje gis inntrykk av at prisene er nedsatt i en tidsbegrenset periode, må prisene være nedsatt i forhold til egen førpris. Utgangspunktet ved bruk av førpris er at butikken må kunne dokumentere at varen har blitt solgt i et visst antall, til den angitte førprisen, i den butikken markedsføringstiltaket gjelder, i perioden like før kampanjeperioden.

Forbrukerombudet kan kreve dokumentasjon for salg til førprisen, og salg de siste seks ukene før salget er tilstrekkelig til å oppfylle kravet. Priser som er eldre enn dette kan ikke benyttes. Forbrukerombudet stiller også krav om at førprisen som benyttes må være den laveste førpris som er benyttet i salgsperioden før kampanjen.

- Å sammenligne med priser som ikke har vært benyttet på lang tid kan gi forbrukerne inntrykk av en større reduksjon enn hva som er reelt. Det er dessuten viktig å huske at prisene på varer som ikke er nøkkelhullmerkede varer, vil kunne påvirkes av kampanjen. Vi oppfordrer derfor forbrukerne til å sammenligne prisene på flere varer enn de som omfattes av kampanjen, sier Nergård.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere