*Nettavisen* Økonomi.

Medie-Norges pengemaskin

Foto: (Schibsted)

Schibsted har aldri levert så sterke resultater

Finn-, VG- og Aftenposten-eier Schibsted går så det griner. Det er særlig selskapet rubrikksatsing i Norge og Europa som drar opp resultatene.

Aldri vært så bra
Schibsteds driftsinntekter på 3,5 milliarder kroner i fjerde kvartal, noe som er en underliggende vekst på 7 prosent sammenlignet med samme periode i 2010. Annonseinntektene bidro med en vekst på 14 prosent. Resultat før skatt var på 289 millioner kroner, noe som var litt mindre enn markedet hadde ventet. Det var imidlertid en bedring fra 251 millioner kroner i fjor. Driftsresultatet før avskrivninger (EBITDA) var i første kvartal på 447 millioner kroner, noe som var en vekst på 7 prosent sammenlignet med første kvartal 2010.

- Jeg er godt fornøyd med at Schibsted Media Group for syvende gang på rad kan legge frem et kvartalsresultat med fremgang sammenlignet med samme periode året før. Vi har aldri før levert et så godt resultat i første kvartal, sier konsernsjef Rolv Erik Ryssdal.

- I kvartalet vi har lagt bak oss har vi hatt noe drahjelp fra annonsemarkedene, men fremgangen kommer ikke minst på grunn av godt arbeid med produktutvikling og styrkede markedsposisjoner innenfor Online rubrikk og store deler av Mediehusvirksomheten. Tett kostnadskontroll er viktig i alle våre virksomheter, slår han fast.

- Mediebransjen endrer seg raskere enn noen gang. Vi ønsker å ligge i forkant av den utviklingen som preger både oss og resten av bransjen. I de første månedene i 2011 opplever vi en trafikk- og inntektsvekst innenfor Online rubrikk og andre internettmarkeder. De abonnementsbaserte avisene har hatt en god utvikling, mens opplagsvolumet til løssalgsavisene har falt betydelig. Vi opererer i en dynamisk bransje, noe som gjør at vi må tilpasse vår virksomhet kontinuerlig, sier Rolv Erik Ryssdal.

Fusjonen i boks
I første kvartal ble fusjonen mellom Schibsted og Media Norge vedtatt, og den ble gjennomført 12. mai 2011.

- Fusjonen er en viktig begivenhet for oss, og jeg mener dette er den beste løsningen for alle interessenter. Mediehus og Online rubrikk er våre to strategiske pilarer, og Media Norge har svært sterke posisjoner innenfor begge disse områdene. Det er positivt at mediehusene i Media Norge så vel som Finn.no har god resultatfremgang i første kvartal, skriver Ryssdal i meldingen

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag