NA24.no

Medienes nye brettspill

Foto: Håkon Høgetveit (NA24)
Sist oppdatert:
Idar Vollvik er tilbake og media vil ikke gå lei på veldig, veldig lenge.

(NA24 - DEBATT):Idar Vollvik annonserte med hjelp av landets aviser for alvor sitt comeback i mobilbransjen, under pressekonferansen som ble holdt i forbindelse med hans velkoordinerte boklansering. Det tikket inn over 40 oppslag i nettavisene, hvorav mest notable medier var TV 2, Dagbladet og P4. Hans nye prosjekt, dette også med et brettspillinspirert navn, Ludo Mobil, fikk sneket til seg dyrebar omtale i hver artikkel.

Samme kveld (fredag kveld for TV-titterne) var han gjest på TV 2s familiekjære Senkveld, for å fortelle om pengesølet. Flying start for et splitter nytt selskap som ikke engang har rukket å slenge opp et «åpent»-skilt. Alt takket være den karismatiske trønderen journalister elsker å skrive om - og vi liker å lese om.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

Vollvik trengte ingen tilgivelse for å ha, i etterkant av Chess-salget, malt et provoserende og relativt latterlig bilde av medienes lett manipulerbare trykksverte: Chess kuppet avisene, - Tjente 1 milliard med pressens hjelp et cetera.

PR-stunt
Selv når han gjør noe så øyensynlig tanketomt som å fortelle rett ut om sitt nye påfunn - å forsøke å redde 200 papegøyer fra fangenskap – noteres det omhyggelig ned av journalisten. Det han sa var: Dette er et PR-stunt, skriv om det! Hvis Vollvik kan dra Hei-se-på-meg-nå-skal-jeg-gjøre-noe-skikkelig-sprøtt-kortet hver gang han ønsker gratis spalteplass, har han unektelig en enkel oppgave foran seg.

Meld deg på NA24 Propagandas nyhetsbrev

Og det har han kanskje uansett. For selv om den folkelige Askeladdenfiguren endte opp med å bli grotesk mye rikere enn hvermannsen noen gang ville våge å dagdrømme om, har han nå blitt «blakk». Han «ser positivt på fremtiden», «skal begynne å jobbe hardt igjen» for å «holde hjulene i gang» og «forsørge familien».

Sympatien skal ikke Vollvik se langt etter.

Den ydmyke og enkle hverdagshelten har strengt tatt ikke foretatt seg noe annet enn hva du og jeg ville ha gjort om vi fikk de skitne fingrene våres rundt et beløp med like mange nuller: bading i hedonistisk forbruk, huskjøp i solrike Spania, rangle snydens rundt på kasino, med dresslommene stappfulle av sjetonger, og gurgle ned rosa champagne fra flasker til stykkpris ekvivalent med summen en uføretrygdet kan cashe ut fra NAV i løpet av to kalenderår.

«Vollvik er tilbake og media vil ikke gå lei på veldig, veldig lenge.»

Vil ikke gå lei
Han nådde målet. Ble rik. Og moret seg hele veien ned i rennesteinen (trolig en relativt mer komfortabel rennestein enn slik vi vanligvis ser for oss den). Det er menneskelig med litt ansvarsfraskrivelse og å drite seg ut, vi kjenner oss igjen i egne miniatyrversjoner. Og det er rørende ambisiøst at man velger å starte med blanke ark.

Noen gikk lei av å se det naive gliset og vannkjemmede håret hvor enn de var, men stort sett likte vi figuren. Det er nesten vanskelig ikke å gjøre det. Vollvik er tilbake og media vil ikke gå lei på veldig, veldig lenge.

Men hvor lett vil avisene og TV-kanalene denne gangen la seg tabloidisere og fordumme, ved å vie side etter side til uviktige gags fra en oppmerksomhetskåt medieklovn som ikke ønsker annet enn å tjene mange millioner?

Andreas Hardhaug Olsen er markedskommunikator. Han jobber som PR-rådgiver i Playground og sjef for Interregnum Records. Playground eies av tidligere Vollvik-rådgiver Haakon Ben Schrøder.

Har du et medietips - kontakt NA24 Propaganda

Få de viktigste nyhetene rett på mobilen

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere