NA24.no

Valuta USD 7,77 EUR 9,60 GBP 11,12 SEK 92,37
Oslo Børs 0,19%

Minimal økning ute

Clear Channel hentet bare litt mer penger på utereklame i 2007.

Undendørsreklameselskapet solgte reklameflater i det offentlige rom for nesten 277 millioner i 2007. Det viser selskapets årsregnskap. Fra 275.528.672 i 2006 til 276.650.849 i 2007. En økning på 0,4 prosent eller 1,1 million.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

Selskapet senket varekostnadene sin med litt over 8 millioner, mens lønnskostnadene økte med 5,5 millioner. Gjennomsnittlig antallårsverk var 81, mot 73 i 2006. Avskrivningene var jevne, mens annen driftskostnad økte med nesten 9 millioner.

Og med en redusert skattekostnad på minus 17 millioner fra pluss 3,7 året før, ble det solid pluss for Clear Channel. En nesten dobling fra de 16,5 i 2006 til 30,7 millioner i 2007.

Forventer bra 2008
En rask gjennomgang at tidligere år viser at det nå går riktig vei. Selskapet hadde i 2001 et minus på 49,3, i 2002 et minus på 83,9 og i 2003 rekordrødt med 154,7. Siden den gang har det vært pluss i titalls millioner klassen.

- 2007 ble resultatmessig som forventet. Tatt i betraktning av at det var utskiftninger i ledelsen, er styret godt fornøyd. Styret forventer en positiv utvikling i 2008, skriver de tre styremedlemmene i selskapet.

- Kontantstrømutviklingen viser en litt negativ utvikling. Dette skyldes primært økning i utestående fordringer.

Selskapet skal i 2008 jobbe med å redusere denne posten.

Tapte mot Bergen
Det heleide datterselskapet Clear Channel Adshel AS snudde minus til pluss i 2007. Selskapet som har bymøbler og reklame på disse som hovedgeskjeft endte med 644.685. Langt hyggeligere enn de minus 5.457.285 i 2006.

Datteren har en langsiktig gjeld til Clear Channel Norway AS på 6.688.901. Selskapet gikk hardt ut i 2006 mot Bergen kommune og krevde 50 millioner ifølge kommunens avvisning av den store reklameavtalen om bymøbler. Reklameselskapet modererte seg etter vært og endte til slutt med tap mot kommunen.

Har du et medietips - kontakt NA24 Propaganda

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere