NA24.no

Valuta USD 7,77 EUR 9,60 GBP 11,12 SEK 92,37
Oslo Børs 0,19%
Foto: Aas, Erlend (Scanpix)

Mottar «gratis» barberhøvler i posten

Sist oppdatert:
Svensk selskap må endre markedsføringen etter massiv kritikk

En rekke forbrukere har kontaktet Forbrukerombudet de siste måndene etter å ha fått tilsendt barberhøvler fra det svenske selskapet MyHygo. Felles for disse forbrukerne er at de ikke kan huske å ha bestilt noe abonnement på barberhøvler.

Abonnement - ingen gratisprøve
MyHygo markedsfører seg på internett med gratis prøvepakker på barberhøvlene sine. Alt man trenger å gjøre for å få en tilsynelatande gratis prøvepakke, er å fylle inn personopplysningene sine i et elektronisk skjema og krysse av for at man godtar vilkårene.

De som klikker seg inn i vilkårene og leser det som står med liten skrift, vil se at det som i markedsføringen blir framstilt som en gratis prøvepakke på barberhøvler, egentlig er salg av et løpende abonnement som koster penger.

- At man blir innmeldt i et abonnement som koster penger, er et vesentlig vilkår som må komme tydelig fram for forbrukeren allerede i markedsføringen. Slik informasjon skal ikke gjemmes bort i vilkårene, sier forbrukerombud Gry Nergård.

Svensk selskap står bak
Det er det svenske selskapet Onlinecon Group som står bak MyHygo. Forbrukerombudet har tidligere også fått klager på andre selskap som Onlinecon Group står bak, blant annet selskapet Natusal. Senest i fjor høst påla Forbrukerombudet selskapet å endre marknadsføringen av produkt fra Natusal.

Onlinecon Group har også vært i søkelyset til Konsumentverket i Sverige for marknadsføring rettet mot svenske forbrukere. Konsumentombudsmannen, som er en del av Konsumentverket, fatta i januar 2010 et vedtak mot Onlinecon Group for liknende marknedsføring i Sverige. Forbrukerombudet har sendt over klagane fra norske forbrukere til Konsumentverket for videre oppfølging.

- Jeg har tillit til at Konsumentombudsmannen vil vurdere om denne marknedsføringen fra MyHygo er i strid med vedtaket fra januar 2010, og sette i gang de nødvendige tiltakene, sier forbrukerombud Gry Nergård.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere