*Nettavisen* Økonomi.

Navnebytte ga løft

Radio Norge løftet også lyttertallene til konkurrenten.

05.05.08 13:00

Radio Norge debuterte med brukbare tall forrige uke, men den kommersielle radiostasjonen som opplevde størst vekst var P4.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

Årsbeste for P4
Tallene for uke 17 viser at P4s markedsandel økte til fra 21,1 til 23,4 prosent. Det betyr ifølge P4 at kanalen har tatt igjen forspranget fra NRK P1 om å være største kanal i målgruppen 20-50 år.

P4 hadde 1 229 000 lyttere per dag i uke 17, en økning på 76 000 fra uken før.

Klikk på bildet for å forstørre.

- Tallene viser at i målgruppen vår, lyttere mellom 20 og 50 år, er P4 nå igjen størst av alle radiokanaler på hverdager mellom klokken 06 og 18. Målt for hele døgnet har P4 økt og NRK P1 gått tilbake, slik at kanalene nå er jevnstore i gruppen 20-50 år. Dette er årets beste lyttertall for P4, sier programredaktør Jørn Johansen i en pressemelding.

Lengre lyttetid
Tallene viser også at lytterne bruker mer tid enn tidligere på kanalen.

- Nå er gjennomsnittlig lyttetid per dag på 75,2 minutter. Til sammenligning er lyttertiden for Radio Norge, som ble lansert i samme uke, stabil på 42 minutter, sier Johansen.

NRK P1 gikk tilbake fra 60 til 56,6 prosent markedsandel, mens Radio Norge økte sin markedsandel med ett prosentpoeng til 5,8 prosent i sin første uke. P4 hadde 1 229 000 lyttere daglig, mens Radio Norge hadde 546 000 lyttere.

Kommersiell radio i uke 17 fikk en samlet markedsandel 49,6 prosent mot NRKs 50,4 prosent i aldersgruppen 20-50 år.

Har du et medietips - kontakt NA24 Propaganda

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.