NA24.no

Nedbemanninger i Carat

Administrerende direktør Eldar Skylstad i Carat
Administrerende direktør Eldar Skylstad i Carat Foto: Fotograf Therese Nilsdotter (Carat)
Sist oppdatert:
Norges største mediebyrå kutter i staben etter tap av storkunde.

Tapet av landbruket som kunde skal være hovedårsaken til oppsigelsene i mediebyrået Carat.

Fikk oppsigelsesvarsel på fredag
Landbruket, med merkevarer som Tine, Nortura, Fjordland, Diplom-Is og Opplysningskontoret for kjøtt, forsvant etter en byråkonkurranse over til MediaCom. Landbruket hadde vært kunde i byrået i 17 år.

Forrige fredag hadde Carat et allmøte og i etterkant har 15 medarbeidere blitt innkalt til et varselingsmøte om endringer i arbeidsfoholdet.

- Det er riktig at folk har blitt innkalt til et varslingsmøte hos oss, vi jobber nå med at dette skal ramme færrest mulig, sier Eldar Skylstad, administrerende direktør i Carat, til NA24 Propaganda

– Har vært forsiktige
Fredag bekreftet Helge Onsum, administrerende direktør for morselskapet Aegis Norge, overfor NA24 Propaganda at de har måttet varsle om oppsigelser.

– Jeg har ikke lyst til å komme inn på antallet av hensyn til de som er midt oppe i denne prosessen nå. Kuttene er et resultat av at en kunde som vi har betjent gjennom 17 år og bygd opp ressurser rundt har gått til et annet byrå, sa Onsum.

Han sa de har vært forsiktige de siste to årene.

– Vi innførte ansettelsesstopp i 2008 da vi så finanskrisen komme. Vi har sluppet store nedbemmaningsrunder før, men nå var det ingen vei utenom, sa Onsum.

Carat har vært landets største mediebyrå målt i omsetning i en årrekke. I fjor hadde byrået driftsinntekter på 1,74 milliarder kroner og fikk et årsresultat på 17,3 millioner kroner. Byrået har gått med overskudd all de siste fem årene.

Gjennomførte kutt før ferien
Carat kuttet i staben også rett før sommerferien. Da måtte fire medarbeidere gå. Byrået hadde da 70 medarbeidere.

– Ja, vi går til en mindre nedbemanning. Det er naturlig i den situasjonen som er nå. Når markedet går ned 15 prosent, har vi vært nødt til å gjøre noen justeringer, sa administrerende direktør Eldar Skylstad, til NA24 Propaganda da.

Han hevdet da at selskapet så langt hadde klart å slå markedet.

MediaCom vil rekruttere
MediaComs administrerende direktør Ruben Søgaard sier til NA24 Propaganda at de er på utkikk etter nye medarbeidere i disse dager.

– Det er ikke noen automatikk i at de som har jobbet med Landbruket i Carat også skal gjøre det her. Kunden har valgt oss fordi de har ønsket en forandring. Vi kommer til å se på alle søkere med samme blikk, også eventuelle kandidater fra Carat, sier Søgaard.

Han sier de i likhet med resten av bransjen opplever et tøft 2009, men at det ser langt lysere ut for 2010.

– Landbruket er den største seieren på egen kjøl og vi har også fått fornyet tillit fra IKEA og vunnet kunder som Ventelo og 1881 i løpet av året. Det er klart at det gir en trygghet for 2010 som mange andre byråer ikke har, sier Søgaard.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere