NA24.no

Nedgangen fortsetter for reklame-TV, men fotball-VM bremser utviklingen


BREMSET UTVIKLINGEN: Fotball-VM redder noe av inntektene for reklame-TV. Her representert ved programlederne Julie Strømsvåg og Jan-Henrik Børslid fra VM-studio på TV 2.
BREMSET UTVIKLINGEN: Fotball-VM redder noe av inntektene for reklame-TV. Her representert ved programlederne Julie Strømsvåg og Jan-Henrik Børslid fra VM-studio på TV 2. Foto: Tv 2 Øyvind Ganesh Eknes (TV 2)
Sist oppdatert:
– Alt tyder på at reklame på TV har nådd toppen, sier ekspert.

Saken er oppdatert etter at Mediebyråforeningen hadde feil i sine tall.

Omsetningstallene for reklame-TV er alt annet enn munter lesning. Det viser en fersk oversikt fra Mediebyråforeningen, som viser kjøp av merkevarereklame på TV.

Første halvår er tilbakegangen på 3,8 prosent. Fra 1.962.175 kroner samme periode i 2017 til 1.887.696 kroner i år.

Som i mai mener de at bildet og svaret på nedgangen er relativt sammensatt. De trekkes frem høye TV-priser, ingen store «kriger» blant annonsørene og ikke minst: fallende seertall. Det varme været er også en faktor.

Det som derimot bidrar til å bremse utviklingen er fotball-VM.

– I juni ser vi en vekst fra i fjor juni på hele 13,2 prosent, som nok skyldes VM i fotball, skriver daglig leder Merete Mandt Larsen i Mediebyråforeningen i en E-post til Nettavisen.

Lojale seere tviler

Medieekspert Lasse Gimnes i Gimcom er ikke overrasket over den fallende interessen for å kjøpe reklame på TV.

– Først forsvant veldig mange seere fra de attraktive målgruppene. Det skjedde for noen år siden, og det har bare fortsatt. Nå har også det store volumet av seere forsvunnet, sier Gimnes til Nettavisen.

– Det som derimot har reddet TV-tallene de siste årene, er at målgruppen over 60 år har vært usedvanlig lojal, men til og med de begynner å tvile nå, fortsetter han.

Annonsørene henger etter

Selv om pilen for reklame på TV peker uunngåelig nedover, så vil det ta tid før det svir skikkelig i lommebøkene for TV 2, TVNorge og TV3.

– Seeren er raskere til å endre seg enn annonsøren. Omsetningen for reklame på TV er veldig stor, så kanalene har veldig mye å falle på, påpeker Lasse Gimnes.

FORTSETTER NEDTUREN: Medieekspert Lasse Gimnes har ikke tro på bedring for reklame-kanalene på TV.

– Alt tyder likevel på at reklame på TV har nådd toppen, og nedgangen vil fortsette i årene som kommer, sier han.

Reklameomsetningen på TV står for 38 prosent av det totale markedet som var på nesten 5 milliarder kroner første halvår.

For ett år siden hadde TV-reklamen en markedsandel på 39,2 prosent på samme tid.

Internett er vekstvinner

Vinneren blant mediekanalene i mediebarometeret heter «Internett», og representerer en markedsandel på 35,3 prosent, mot 32,9 prosent samme periode i 2017.

Men ikke alt er bare fryd og gammen.

– Internett-gruppen fortsetter med en noe svakere vekst. Mobil og tablet går stadig tilbake og har ved utgangen juni en tilbakegang på 5,2 prosent. Video fortsetter den sterke veksten med 30,5 prosent i forhold til i fjor, skriver Mediebyråforeningen.

Også gruppen «Kino» har økt reklameomsetning i første halvår, men i kroner og øre er den for lilleputt å regne.

Hva synes du om reklame-TV? Si din mening i kommentarfeltet!

Rapporter om feil i artikkelen

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

Våre bloggere