NA24.no

Nettavisen tar opp kampen med de store bildetjenestene

Mariya Valcheva, Ingvild Jenhaug Korneliussen og Magdalena Valcheva jobber med forretningstutvikling og innovasjon i Nettavisen.
Mariya Valcheva, Ingvild Jenhaug Korneliussen og Magdalena Valcheva jobber med forretningstutvikling og innovasjon i Nettavisen. Foto: Paul Weaver/Nettavisen
Sist oppdatert:
Nytt, dynamisk bildearkiv åpner for nye muligheter.

I disse dager rulles Nettavisens store nye bildesatsing, NAbilder, ut for fullt.

- Vi åpner vårt eget store bildearkiv, inviterer frilansere og andre medier samt våre 300 000 bloggere fra hele Norge, og skal lage et bildearkiv hvor man alltid finner gode bilder til riktig pris for sitt formål, sier Pål Nisja, direktør for forretningsutvikling og innovasjon i Nettavisen.

- Send bilde på anbud
NAbilder tar sikte på å bli et stort bildearkiv med både redaksjonelle bilder og illustrasjonsbilder, med et bredt utvalg som gjør at du alltid skal kunne finne bildet du er på jakt etter.

- Det unike er at man som kunde kan sende bildeønsker ut på anbud for å få mange muligheter. Noen ganger er fart viktigst, å få bildet fort. Andre ganger vil man ha et spesielt type bilde uavhengig om det tar en eller to dager. Det kommer da i tillegg til det som blir og er et rikholdig arkiv, sier Nisja.

I tillegg til et stort arkiv fra Nettavisens egne fotografer, vil NAbilder inneholde bilder fra freelancere og bloggere som tidligere ikke har hatt noen mulighet til å tjene penger på egne bilder.

- Dette skal ikke bare bli en inntektskilde for Nettavisen, men også gi bloggere og andre fotografer en mulighet til å selge bilder de ellers sitter på, sier prosjektleder for NAbilder, Ingvild Jenhaug Korneliussen.

- Vært monopol
Teknologien bak NAbilder er utviklet av norske YAY Images, som sammen med Nettavisen jobber med å utvikle et bildearkiv som utfordrer løsningene vi kjenner til i dag.

(Artikkelen fortsetter under.)

- Det har vært tilnærmet monopol på norske bilder de siste årene, og gammeldagse løsninger for en gammel mediehverdag. Vi har laget en dynamisk tjeneste som er laget for både fotografers og kunders beste, sier Pål Nisja.

Med lavere priser enn konkurrenter, vil NAbilder være lettere tilgjengelig også for mindre firmaer og nye contentaktører.

Vil du levere bilder til NAbilder? Ta kontakt med foto@nettavisen.no, og legg gjerne med link til din portefølje.

Rapporter om feil i artikkelen

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere