*Nettavisen* Økonomi.

Nettsidene som tar Norge med storm

Foto: (Scanpix/Montasje)

Sosiale medier vinner spaltene.

22.04.09 15:43

Twitter har ikke bare rekordvekst i antall brukere. Mikrobloggingstjenesten vokser også stort i omtale i norske aviser.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

Siden 2007 har omtalen økt med over 3.700 prosent i omtale. Fra 51 omtaler i 2007 til 1.966 omtaler så langt i år.

I januar var tjenesten omtalt 116 ganger, februar 355 ganger og for mars endte antallet på 699 omtaler. Så langt i april er antallet 766.

Speiler virkeligheten
Foruten den rene omtalen er også mange medier begynt å ta inn lenker i artiklene til tjenesten.

Gjøres det et estimat for omtalen for 2009, basert på at omtalen så i år holder seg konstant, vil de fleste sosiale nettverkene som NA24 Propaganda har talt få en økning sammenlignet med 2007.

Twitter vil da øke mest med over 12.000 prosent. VGs Nettby tar andreplassen med en omtale økning på over 200 prosent. Konkurrenten Facebook følger tett etter, mens MySpace og YouTube har en økning på rundt 30 prosent hver.

På tross av økning for de fleste sammenlignet med 2007, har mange kanskje nådd sitt metningspunkt. Men siden flere politiske partier har meldt at de vil bruker sosiale medier som et verktøy i valgkampen, vil nettverkene på ny nå nye høyder.

(Saken fortsetter under bildet.)

Klikk på bildet for å forstørre.

Generalsekretæren i Norsk Presseforbund er ikke overrasket medias frotsing i de ulike samfunnene.

Klikk på bildet for å forstørre.

- Mediene skal jo speile virkeligheten. Det er jo en del av samfunnsoppdraget vårt å fortelle om disse samfunnene, sier Per Edgar Kokkvold til NA24 Propaganda.

- Sosiale medier betyr svært mye for svært mange - og det speiles i dekningen, fortsetter pressegeneralen.

Kokkvold kvitrer ikke
I flere og tilfeller er det de sosiale mediene som forteller nyheten først. På sin egen Twitter-profil hevdet en av de dømte i The Pirate Bay-saken at de allerede var dømt ettersom dommene hadde lekket ut på nett. Flere norske medier siterte Twitter-profilen - også NA24 Propaganda.

Meld deg på NA24 Propagandas nyhetsbrev

- Konkurrerer de sosiale mediene med journalistene?

- Før kjempet mediene om å komme for sent så tidlig som mulig. Nå må man være der når det skjer. Jeg tror eksempelvis at Twitter mange ganger kan bidra til nyhetsredaksjonene, sier Kokkvold.

- Har du selv profil på Facebook og Twitter?

- Nei, men jeg er innom og titter litt.

Kanskje ikke overraskende er det nettmediene som skriver mest om de ulike samfunnene. Første norske medier som skrev om Facebook var Nettavisen i desember 2005. Dagbladet var det første medie som skrev om Twitter - og det gjorde avisen i mars 2007.

Kilder: atekst og BuyAndRead

Har du et medietips - kontakt NA24 Propaganda

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.