*Nettavisen* Økonomi.

Nord dratt ned

Foto: Tommy H. Brakstad

Nordavis har fått merke effektene av finanskrisen.

Årsregnskapet til Nordavis viser røde tall for 2008. Selskapet fikk et underskudd før skatt på 346.165 kroner. I 2007 hadde selskapet et overskudd på 2,5 millioner kroner.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

Selskapet Nordavis står bak Mediehuset Altaposten og utgir avisen med samme navn. I tillegg har mediehuset ansvar for driften av lokalradioen Radio Alta, som ble overtatt i 2002, TV Nord og nettutgaven til Altaposten.

Merker krisen
- Det negative resultatet skyldes flere forhold, melder styret og forklarer;

- I tillegg til en del uforutsette utgifter, spesielt på IT, så har vi også fått merke effektene av «finanskrisen». Resultatene fra annonse og reklamesalg fikk en plutselig og drastisk nedgang i siste kvartal 2008.

Meld deg på NA24 Propagandas nyhetsbrev

Men det er TV som utpekes som den største syndebukken for de røde tallene.

- Dersom man ser på resultatene utenom TV-driften, viser regnskapet et resultat før skatt på 1,6 millioner kroner.

- Det er i 2008 gjennomført fusjon med datterselskapet TV Nord AS, med regnskapsmessig og skattemessig virkning fra 1. januar 2008, skriver styret i sin beretning.

Det er også gjennomført fusjon av de to samiskspråklige avisene Assu og Min Aigi i 2008.

Mange vil inn
Nordavis omsatte for 38,2 millioner kroner i 2008. Opp fra 33,9 millioner i 2007. En økning på nesten 13 prosent.

A-pressen er en av dem som har ønsket å kjøpe seg opp i mediehuset denne våren.

- Har du aksjer i Altaposten, ja da sitter du på gullkantede dokumenter, skrev NRK torsdag.

Polaris Media er per i dag den største eieren av Mediehuset Altaposten ved å kontrollere 40 prosent av aksjene gjennom eierpostene til Harstad Tidende, Bladet Tromsø og Harstad Tidende-gruppen.

Har du et medietips - kontakt NA24 Propaganda

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.