Ferske TV-tall for 2016 viser at det er NRK som er den store taperen.

NRKs samlede andel faller fra 40,4 prosent i 2015 til 39,1 prosent i 2016. I daglig seertid utgjør det et fall på fem minutter. Størst er fallet for hovedkanalen – NRK 1.

– Fra et kommersielt ståsted så er det bra at reklamekanalene makter å holde tilbake. NRK er voldsom store i markedet, og det nok ikke et ønske at de skal bli mer dominerende en det de allerede er, sier TV-ekspert Jarle Thalberg i mediebyrågrupperingen GroupM til Nettavisen.

Her kan du tipse Nettavisens journalist på E-post, eller ring 02060.

– Utviklingen for NRK henger også sammen med hvor mye idrett de sender i løpet av en sesong. I 2016 var det sommer-OL på TV 2. I tillegg delte de fotballrettigheter, så det var nok ikke det store idrettsåret for NRK, fortsetter Thalberg.

Vekst for TV 2

For TV 2 var 2016 et «annus horribilis» – et forferdelig år – med omfattende bemanningskutt og sviktende inntekter. TV-tallene er derimot lyspunktet.

I andel øker TV 2-gruppen fra 26,6 til 27,3. Målt i daglig seertid er utviklingen flat sammenlignet med tall for 2015.

(Saken fortsetter under)

Les også: Rekord for «Farmen» på TV 2

Discovery er nok heller ikke fornøyd med 2016. I andel går TV-huset ned fra 17,2 prosent til 16,8 prosent. I rene minutter utgjør det et fall fra 30 til 28 minutter for selskapet som blant annet eier TVNorge og Max.

Les også: Nå går Atle Antonsen også til TVNorge

– Det er overraskende at Discovery går tilbake. De har store ambisjoner for Norge, blant annet med kjøp av flere rettigheter. De kommer nok sterkere tilbake i 2017 med norsk fotball og OL i 2018. De har også hanket inn en rekke TV-profiler fra andre kanaler, sier Jarle Thalberg i GroupM.

Reddet av håndball-TV

Vinneren i 2016 er definitivt MTG-gruppen, og det er TV3 som drar lasset. Andelen for kanalen økes fra 7,2 prosent til 8,3 prosent. I seertid utgjør det et hopp fra 12 til 14 minutter.

Fremgangen forklarer TV-eksperten med håndball.

– TV3 har tapt og tapt. Hvis man husker litt tilbake var de jevnstore med TVNorge. Nå har de greid å finne noe som gjør at de tar noe tilbake. Flere fotballkamper på fri-TV og håndballen på slutten av året er nok med på å snu utviklingen, sier Thalberg.

– Enkelte av håndballkampene hadde godt over én million seere. Det er noe ikke TV3 har for vane å ha, påpeker han.

Les også: Håndballjentene sørget for tidenes seertall på TV3

Nordmenn bruker mindre tid på fjernsyn

TV-tallene viser også at nordmenn bruker stadig mindre tid på lineær-TV.

Fjorårets TV-tall viser nok ikke den hele og fulle sannhet. Oversikten måler kun nordmenn som titter på lineær-TV – TV-sendinger sendt på tradisjonelle TV-kanaler. Det kan blant annet forklare noe av nedgangen over, men konkurransen mellom kanalene blir også stadig tøffere.

– Vi har ikke tall på hvor stort dette er, men det er klart at det begynner å bli en del. Mange nordmenn ser TV på apper, smart-TV og nettsider, sier Thalberg.

– Det er ikke før i 2018 at vi får målinger som skal fange opp dette bedre, fortsetter han.

I aldersgruppen 20 til 49 år er det MTG og TV 2 som øker. Dette er ofte den målgruppen reklamekanalene ønsker å nå.